Det har blåst många vindar kring Konserthuset, inte minst innan det var klart. Frågor ställdes också om inte pengar i stället skulle läggas på det eviga mantrat ”Skola, vård och omsorg”. Nu när det stått där ett antal kan man väl lugnt konstatera att utbudet här verkligen är just ”skola, vård och omsorg”. Konserthuset.
Lägg till dessutom att här kommer världen närmare denna utpost i det kalla Nord. Det flesta av de artister – i många fall riktigt stora namn i sina hemländer – som spelat här hade med all säkerhet aldrig kommit till Uppsala annars.
Det är bara att titta på vårens utbud. Den 12 februari kommer turkisk-kurdiske artisten Ferhat Tunç som förutom sin musikaliska gärning varit en ivrig och modig förkämpe för yttrandefriheten. Den 15 blir det irländsk i hela huset och den 27 i samma månad blir det Mother Africa: musiker, dansare och akrobater från olika afrikanska länder. I april kommer först Estrella Morente, Spaniens okrönta flamencoprinsessa, och George Dalaras, en av Greklands största stjärnor. Trumpetaren Ibrahim Maalouf återvänder igen för en omgång fusionsjazz av bästa märke. Israeliske Shai Maestro gör det samma 20 mars.
De stora besöken på det klassiska uteblir inte heller under denna vår. I maj kommer fixstjärnan Hilary Hahn, den amerikanska violinisten som trots sin relativa ungdom redan lagt världen för sina fötter. Vad hon tänker spela är inte riktigt klart ännu. Mer klassiskt: spännande Les Dissonances tillhör återvändarna, Kungliga Operan gästspelar med ”Trollflöjten” för att inte tala om alla de konserter som vår egen Uppsala Kammarorkester samt Kammarsolisterna bjuder på (förre dirigenten Howard Shelley konserterar med UKO redan i februari). Ulla Ryman är solist när det blir kontrabaskonsert i april.
På allt detta tillkommer till exempel konserter med Marie Fredriksson, Bo Kaspers, Jenny Wilson, Weeping Willows och Tomas Ledin. Stå-uppen är numera en omistlig del av utbudet och där kommer flera av de stora trutarna på besök. Lägg till ett antal hemliga gäster på Carte Blanche, elektromusikfestivalen Volt och talangtävlingen Musik Direkt.
Den som inte är utbildad och vårdad efter det utbudet är nog hopplöst förlorad hur som helst
Hur mycket kan man inte lära sig av att möta en så bred kultur som man gör här på denna musikaliska mötesplats. Vård är det också, det är bara att tänka på det gamla uttrycket ”kulturen kanske inte ger bröd på bordet, men den ger lust att baka”, inte minst viktigt. Livet i Uppsala skulle vara betydligt fattigare utan denna hatälskade kub.