Masken klämmer lite över näsan och det är trixigt att förstå sig på hur handspakarna fungerar. Men sedan är det bara att se sig omkring i Gamla Uppsala som platsen kan ha sett ut år 650, under den tid som vi kallar vendeltid. Gräset vajar och om man följer stigen längs med en träpelarrad, utmed vad som numera är Gamla Vattholmavägen, hamnar man så småningom bland en samling trähus. Utanför ett av dem arbetar smeden så att det klingar i metallen. Håller han möjligen på att smida hjälmar till Ottar Vendelkråkas krigare?

– De hjälmar man funnit i gravarna i Vendel är förmodligen smidda i smedjan som låg vid kungsgården i Gamla Uppsala, berättar John Ljungkvist, docent vid Uppsala universitet och arkeolog.

Han är en av grundarna till Disir Productions, ett företag som består av arkeologer, forskare och spelutvecklare. Tidigare har de skapat appar att användas vid vandringar i historiska delar av Uppsala som runt Domkyrkan på 1200-talet och i Gamla Uppsala när kungsgården var bebodd. Nu har de skapat en digital resa till 650-talet i 360 grader. När det gäller delar av miljöerna handlar det förstås om kvalificerade gissningar, men allt bygger på arkeologiska fynd och andra källor från tiden.

Artikelbild

| Jättekul, det är mer verkligt än vad man kan tro, säger Miranda Shadabi, prao på UNT, när hon fick testa VR-masken på Gamla Uppsala museum.

– Vi har diskuterat varje detalj och till exempel de stora stolparna står på exakt rätt koordinater, på platserna där arkeologerna fann hålen efter dem, berättar Daniel Westergren, grafiker på Disir productions.

I den stora kungsgården tar en drottning emot VR-besökaren. Hon bär smycken som hittats i gravar från tiden, bland annat ett par unika örhängen i guld. Bakom henne på väggen hänger mönstrade vävar. Mönstren härrör från textila fynd. Möjligen att oset från den sprakande brasan och väggarnas facklor saknas, men upplevelsen är annars fascinerande autentisk.

Ett visst mått av interaktion är också inbyggt i den. Man kan till exempel få tända ett gravbål, ta med en lampa in i en av gravkullarna och lyfta på några föremål i smedjan för att studera dem närmare. Väljer man att närma sig spiraler av eld så kan man få en smula textad information, men annars är det bilderna som är huvudsaken.

Att vetenskapen ständigt kommer fram till nya rön är förstås en källa till frustration för VR-skaparna. Men de ser också möjligheter till utveckling av tekniken.

Artikelbild

| En drottning från Gamla Uppsalas vendeltid tar emot VR-besökaren i kungsgårdens stora sal. Kungsgården låg på kullen bakom vad som idag är Gamla Uppsala

– Vi hoppas att få samarbeta med botaniker som forskar i äldre tiders örter för att få växtligheten rätt. Och när det gäller vendeltidens husdjur kan det gå att få fram hur de såg ut med hjälp av dna-teknik, säger John Ljungkvist.

Gamla Uppsala museum är förmodligen det första museet i landet som använder VR-teknik. Den ses av museet som ett nytt sätt att förmedla vetenskapliga rön.

Artikelbild

| Lite sjösjukblev allt Susanne Sigroth-Lambe under en utflykt i den virtuella verkligheten i Gamla Uppsala år 650.

– Det är också en metod som är vädersäker – man är inomhus. Den ger en tur i tiden som kan passa även om man är rörelsehindrad eller inte har så bra kunskaper i svenska språket. Men det är faktiskt mer än så, med dess hjälp får man en bättre bild av hur det kan ha sett ut, säger Linda Klementsson, platschef på gamla Uppsala museum.

– Som museum vill vi gärna se oss som en del av upplevelseindustrin, men vi vill också lära ut saker. Den nya tekniken är klockren för oss!

Artikelbild

| Det finns ständigt nya forskarrön att bygga på VR-upplevelsen med, menar John Ljungkvist, arkeolog och delägare i Disir productions.

VR-upplevelsen på Gamla Uppsala museum invigs alltså under lördagen och ett gäng vikingar kommer att underhålla kön utanför museibyggnaden. Besökarna kommer att få VR-könummerlapp när de löser inträdesbiljett och användandet av den enda masken är tidsbegränsat. VR-masken kommer sedan att finnas på plats under hela sommarsäsongen. Till hösten ska den utvärderas av Gamla Uppsala museum.