– Det känns så roligt att ha utsetts av Sveriges radios lyssnarjury! Det har varit starkt berörande för mig att höra när de pratat om de nominerade böckerna i radio under veckan, säger Lotta Lundberg.

Hon har suttit nere i sin lägenhet i Berlin och lyssnat till de radiosända diskussionerna om de sex böcker som var nominerade av en grupp kritiker.

– Lyssnarjuryn har lagt ner så mycket reflekterande på varje bok, och de diskuterar dem med allvar och kompetens. Det är fint att böcker får ta tid. Och därför känns det extra roligt att ha utsetts.

Artikelbild

| Romanpristagare. I Lotta Lundblads prisvinnande roman behandlas tre kvinnoöden under olika tider.

I romanen "Timme Noll" väver hon samman tre kvinnoporträtt under 1900-talet. Den handlar om Hedwig, som i efterkrigstidens Berlin tyngs av sin skuld, Ingrid i 2000-talets svenska skärgård som tvivlar på sitt äktenskap och tonåringen Isa i 1980-talets Uppsala som ska hantera sin stora vrede. Romanen har jämförts med Michel Cunninghams "Timmarna".

– Båda böckerna handlar om tre kvinnor, där en av dem är författare. De ställs inför existentiella val och deras öden tangerar varandra. Man kan nog säga att jag snott strukturen till min bok från den romanen, säger Lotta Lundberg.

Men berättelserna är hennes egna, delvis inspirerade av den kända radiojournalisten Cordelia Edvardssons öde. Lotta Lundberg minns att hon som barn hörde hennes karaktäristiska röst i radio under uppväxten i Uppsala. Men hon poängterar ändå att det abslut inte är någon biografi som hon skrivit, utan en fiktiv berättelse om att välja och att välja bort, om att när allt har gått sönder så kan det tack och lov vända.

– De tre kvinnornas öden snuddar vid varandra. Duger jag, som kvinna, maka, mor, finns det någon som kan älska mig och vad är det för mening med hela skiten är de teman som romanen behandlar, säger hon.

Artikelbild

| Vinnare. Författaren Lotta Lundberg är glad och rörd över att hennes roman vunnit Sveriges radios Romanpris.

Lyssnarjuryns motivering lyder: ”För att hon med obetvinglig briljans i språk och form skildrat sökandet efter inre kall, yttre spelregler och gränslös kärlek. Årets romanpristagare har blottat den djupa klyftan mellan vem man är och vem man skulle vilja vara. Cirkeln är sluten, hon är i mål.”

Just nu håller Lotta Lundberg inte på med någon ny roman, utan skriver på lite kortare texter. Hon säger att hon behöver vila lite från det två år långa arbetet med "Timme noll" och det omfattande researcharbetet, som sträcker sig ännu längre tillbaka. Däremot ska hon ge sig ut på en författarturne i Tyskland med inledning i Leipzig, då boken kommer ut på tyska nästa vecka.

– Den ska också översättas till norska och makedonska. I Tyskland har boken jämförts med Stig Dagermans författarskap och det är ju smickrande.

I trettio år bodde Lotta Lundberg i Uppsala och var student här. Då funderade hon aldrig på att bli författare.

– Det kändes lite som att säga att man skulle bli NHL-proffs, tyckte jag.

Några år bodde hon i Stockholm, men nu trivs hon i Berlin. Klimatet bland andra konstnärer där är välgörande för henne.

– Jag tyngs inte av den historia som Berlin har, jag stimuleras av den. Det jag ägnar mig åt, frågor om underliggande skuld och ansvar har mer närvaro här och är inte lika aktuella i Sverige, säger hon.

Lotta Lundberg tog emot priset på Angereds Bibliotek i Göteborg under fredagen, vilket sändes direkt i P1. Hon är den tjugoandra pristagaren av Romanpriset och prissumman är 50 000 kronor.

Tidigare pristagare är bland andra Beate Grumsrud, Jonas Brun och förra året var det Kjell Westö.