Det säger norskan Cathrine Winnes, som på torsdagskvällen leder Uppsala Kammarorkester i en konsert som färgas av Internationella kvinnodagen. Musik av två kvinnliga kompositörer och en manlig tonsättare framförs med Cathrine Winnes landsmaninna Guro Kleven Hagen som solist.

Efter måndagens inledande repetitioner i Uppsala konsert & kongress är Cathrine Winnes mycket nöjd.

– Det är en jättefin orkester. Saker och ting löser sig väldigt snabbt och bra. Programmets wild card är den amerikanska kompositören Marion Bauers ”Symfonic Suite for Strings”. Det är kromatisk (bygger på en skala med tolv toner med halvtonssteg), senromantisk musik som inte sätter sig helt självklart på en gång. Men vi jobbar på och det kommer att bli bra till konserten på torsdag, säger Cathrine Winnes.

Artikelbild

| Ung violinist. Guro Kleven Hagen är född 1994 men har redan gjort sig ett namn och har mottagit flera utmärkelser.

Efter Marion Bauer (1882–1955) blir det musik av svenskan Amanda Maier-Röntgen (1853–1894). Hon betraktas som en pionjär, inte minst eftersom hon var Sveriges första kvinnliga utexaminerade musikdirektör. Amanda Maier-Röntgen studerade komposition vid konservatoriet i Leipzig i mitten på 1870-talet och skrev samtidigt sin violinkonsert som uruppfördes 1875 med henne själv som solist.

– Musiken är väldigt intressant men sällan spelad. Förmodligen är det många av åhörarna som inte har hört hennes verk tidigare, säger Cathrine Winnes.

Cathrine Winnes påpekar att torsdagskvällens solist, den 23-åriga violinisten Guro Kleven Hagen, är i samma ålder som Amanda Maier-Röntgen var när hon skrev och uruppförde sin violinkonsert.

Det är faktiskt första gången som de två norskorna samarbetar.

– Men jag har förstås hört henne flera gånger och beundrat henns skicklighet. Vi har också träffats i Norge för att förbereda konserten i Uppsala.

Kvällens tredje kompositör Felix Mendelssohn var Cathrine Winnes förslag. Valet föll på hans fjärde symfoni (som också kallas den italienska).

Som kanske redan framgått är det fokus på kvinnor under konserten. Men att kvinnliga dirigenter hör till ovanligheterna håller inte Cathrine Winnes med om helt och hållet.

– När jag tog examen för tio år sedan var det kanske så, men det har hänt mycket sedan dess. Om ytterligare tio år har det helt säkert utjämnat sig ännu mer.

Att konserten på Uppsala konsert & kongress infaller på Internationella kvinnodagen känns bara bra för norskan. Hon betonar emellertid att hon är dirigent och musiker – inte en politiker som håller brandtal.

– Jag jobbar väldigt hårt som dirigent och låter mitt arbete bli mitt inlägg i debatten. Att få orkestern att låta så bra som möjligt och att ge publiken en god upplevelse är min främsta prioritet.