Han gick framÄtlutad och mycket fort med en vÀckarklocka i fickan medan han mumlade obegripliga ord och ramsor. Han hade lÄng svart rock och lÄngt stripigt hÄr. Han dök upp pÄ disputationer och förelÀsningar dÄ han satte sig lÀngst fram och stÀllde konstiga frÄgor. Han deltog i alla gudstjÀnster och mÀssor i Domkyrkan. Hans namn var Fritz Olofsson kallad MÀster Fritz.
Jag sĂ„g honom ofta pĂ„ Carolina med nĂ„got fjĂ€rran i blicken. Vid ett tillfĂ€lle lyssnade jag till honom dĂ„ han talade om mystik pĂ„ VĂ€stgöta nation. Det handlade om hans livsverk âEn mystik troslĂ€raâ utgiven 2005. Han viskade fram sitt dunkla budskap. Det var inte lĂ€tt att höra eller förstĂ„ vad han sa. Men han hade nĂ„got viktigt att förmedla.
Fritz Olofsson var nĂ„got sĂ„ ovanligt som en nutida mystiker som vandrade omkring pĂ„ Uppsalas gator. Hans yttre liv tedde sig enkelt men hans inre liv var desto rikare. I boken âMĂ€ster Fritz: En svensk mystikerâ berĂ€ttar Ă ke Ă redal om hans vĂ€g till oĂ€ndlighetsmystiken. Det var en resa frĂ„n uppvĂ€xten pĂ„ en fattig bondgĂ„rd i VĂ€sterbotten till det akademiska Uppsala och Guds Himmelrike i oss alla. Hans liv prĂ€glades av gudshĂ€ngivenhet, att med varje andetag vara ett med Gud.
I första delen av âMĂ€ster Fritzâ berĂ€ttas det om Fritz Olofssons liv och död medan andra delen fokuserar pĂ„ hans mystiska troslĂ€ra. Ă ke Ă redal skulle behövt sovra och strukturera sin bok bĂ€ttre. ĂndĂ„ Ă€r det viktigt att MĂ€ster Fritz fĂ„r sin historia berĂ€ttad. Tre av hans syskon dog tidigt, vilket fick honom att fundera över de stora livsfrĂ„gorna. FörĂ€ldrarna tillhörde Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och familjen gick ofta i kyrkan. Han sĂ„gs tidigt som en sĂ€rling och blev mobbad i gymnasiet. Han tog en lysande studentexamen 1950.
Fritz Olofsson kom till Uppsala dÀr han lÀste filosofi, religionshistoria och hebreiska. Han blev vÀn med Martin Lönnebo som ocksÄ kom frÄn VÀsterbotten. En annan vÀn var Hans Hof. Han blev Fritz handledare pÄ en doktorsavhandling om Occam som aldrig skrevs klar. PÄ 50-talet brukade han och andra unga teologer trÀffas pÄ Ofvandahls för att diskutera aktuella teologiska frÄgor.
Den stora idé som sysselsatte Fritz Olofssons hjÀrna och hjÀrta var mystiken. Han prÀstvigdes den 13 december 1959, men fick aldrig nÄgon fast tjÀnst. Samma Är hade han en mystisk upplevelse och under resten av sitt liv levde han i ett konstant mystiskt medvetandetillstÄnd. Han gick omkring i denna vÀrlden samtidigt som han befann sig i oÀndligheten. Enligt honom var varje mÀnniska en oÀndlighetsvarelse. Men i kyrkliga kretsar sÄgs han som en udda och jobbig typ. Gud tog emot honom med öppna armar, kyrkan stötte bort honom. DÀr fanns ingen plats för oliktÀnkande. Han blev skamligt behandlad av kyrkan och en offentlig ursÀkt frÄn Àrkebiskop Antje Jackelén vore motiverad.
Fritz Olofsson besatt en enorm lĂ€rdom. DĂ„ han dog 2008 79 Ă„r gammal, fann man lĂ€genheten proppfull av böcker. Hans sovplats var en madrass pĂ„ golvet bland boktravarna. Han levde ensam och led troligtvis av Aspergers syndrom. Hans andliga testamente âEn mystik troslĂ€raâ kan lĂ€sas som det âdjupenklasâ bok för att anvĂ€nda en nybildning av MĂ€ster Fritz.
FörtjĂ€nsten med Ă ke Ă redals bok Ă€r redogörelsen för det komplexa innehĂ„llet i âEn mystik troslĂ€raâ. Fritz Olofsson skapar dĂ€r sin egen terminologi och egna meditationsformler för att nĂ€rma sig djupdimensionen i mĂ€nniskan och tillvaron som Ă€r Gud. MĂ„let Ă€r glĂ€djen att BARA VARA med Fritz versalisering. LĂ€sningen blir dĂ€rför en mystisk meditations- och andningsövning ledd av MĂ€ster Fritz. Influenser frĂ„n bĂ„de vĂ€sterlĂ€ndsk och österlĂ€ndsk tradition Ă€r mĂ€rkbara, inte minst den negativa teologin. Men han omstöper dessa idĂ©er till sin personliga lĂ€ra. Han föredrar ordet DET framför Gud och âsjĂ€lvâ istĂ€llet för sjĂ€l, vilket gör att hans tankar kĂ€nns vĂ€ldigt aktuella. Sekulariseringen ser han som en reningsprocess eftersom kristendomen mĂ„ste renas frĂ„n dogmer för att slĂ€ppa in andens liv. MĂ€ster Fritz menar att Dag Hammarskjöld och Tomas Tranströmer Ă€r moderna mystiker. Speciellt Tranströmers dikt âRomanska bĂ„garâ tolkar han som ett exempel pĂ„ den oĂ€ndlighetsmystik som Ă€r budskapet i âEn mystik troslĂ€raâ. Ăven min favoritserie Fantomen diskuteras och jag kommer hĂ€danefter att lĂ€sa serien med nya ögon.
à ke à redals bok om MÀster Fritz Àr en ÀrerÀddning av en person som i Uppsala sÄgs bara som en kuf. Det Àr den genuine mystikerns öde i denna vÀrlden.