Låt oss lära av historien

Fel att ropa på censur, menar Lill Sjöström, om Erik Krikortz "Väggmålning, Berlin" i Carolinabacken.

Fel att ropa på censur, menar Lill Sjöström, om Erik Krikortz "Väggmålning, Berlin" i Carolinabacken.

Foto: Jonas Kihlander

Kulturdebatt2016-07-14 09:32
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På 1930-talet lät nazisterna uppföra Europas då största byggnad i Berlin. Efter krigsslutet blev det gigantiska huset högkvarter för Sovjets ockupationszon och under DDR-tiden var det plats för ministerrådet.

Nazisterna ägnade sig åt utrensning av konst. De målade över och förstörde konstverk.

Många antinazister trodde på ett bättre samhälle. Konstnären och motståndsmannen Max Lingner verkade i Frankrike under nazitiden. Efter bildandet av DDR kunde han återvända till (Öst)tyskland. 1950 fick han uppdraget att utföra en muralmålning på ministerrådets hus. Hans skiss refuserades och han fick göra om den fem gånger. Det blev till sist ”Aufbau der Republik”. Hans uppdragsgivare var nöjda med resultatet sedan konstnären fått göra om – göra rätt. Lingner själv var så missnöjd att han vågrade befatta sig med det efteråt. Han dog 1959, alltså innan muren byggdes.

Nu är den väldiga byggnaden det tyska finansministeriets högkvarter. Man har valt att låta den stå kvar så intakt som möjligt för att spegla Tysklands turbulenta historia.

Konstnären Erik Krikortz har i sitt konstverk ”Väggma?lning, Berlin” gjort en förminskad ”kopia” av Max Lingners stora muralmålning på det jättelika huset i Berlin och placerat det på en oansenlig markvärmecentral i Uppsala. Kanske har verket manat till eftertanke? Många har uppmärksammat de svarta fogarna och tolkat dem som ett galler. Vissa ser till och med den fyrkantiga lilla byggnaden i Carolinabacken som en bur.

I unt 12 juli 2016 kallar Stefan Hanna detta verk för extremistpropaganda. Hanna ser givetvis vad han ser och får tycka vad han vill. Men det han ägnar sig åt är försök till censur och politisk styrning av konst.

Stefan Hanna har fått det här konstverket på hjärnan och vill ha bort, bort, bort det till vilket pris som helst. Nu vill han bidra till att skattebetalarnas pengar ska användas till en bygglovsutredning. Och han får bygglovschefen att yttra sig i frågan! Men ”Väggmålning, Berlin” är ett konstverk! Det vore en katastrof för den offentliga konsten i Uppsala om verket behandlades på samma sätt som en ombyggnad av ett garage eller en fasadförändring på ett hus.

Censurivraren Stefan Hanna ger gång på gång i Upsala Nya Tidning Erik Krikortz samma råd som de Östtyska uppdragsgivarna gav Max Lingner för drygt 60 år sedan: Gör om – gör rätt!

Kulturdebatt Konstbråket