Konstnären om sin DDR-konst

Konstnären Erik Krikortz svarar per mejl till kulturredaktionen. Han menar att ett konstverk som citerar ett ideologiskt verk från DDR kan vara kritiskt mot ett sådant samhälle.

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2015-09-24 18:25

Videon är inte längre tillgänglig

– Offentlig konst engagerar människor! Jag försöker förstå alla synpunkter, såväl positiva som negativa. Konstverket är del av ett större sammanhang, där objekt hämtas från gator i andra städer. Varje objekt slår en brygga mellan en plats, ett historiskt skeende och den svenska samtiden. Konstverken vill ställa frågor kring ideologi, hur vi konstruerar vårt samhälle och vår identitet, skriver han.

Han menar vidare att ett konstverk som citerar ett ideologiskt konstverk från DDR inte måste beskriva en längtan efter DDR-samhället.

– Tvärtom kan det vara kritiskt mot ett samhälle där politikerna ville styra människors tankar och konstens innehåll. Själva ordet paradgata väcker associationer och det kan vara intressant att reflektera över historiska sammanhang där paradgator och parader haft framträdande roller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!