Roligt utropstecken

Sebastian Johans gläds åt att sommarutställningen på Kaleido satsat på en enda konstnär, skulptören John Jakobsson.

Den vidrige. Hårdgips patinerad med bivax, av John Jakobsson.

Den vidrige. Hårdgips patinerad med bivax, av John Jakobsson.

Foto: John Jakobsson

Recension2015-07-04 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsthantverkarkollektivet Kaleidos sommarutställningar har varierat kraftigt de senaste åren. Oftast har det handlat om samlingsutställningar med de egna medlemmarna och inbjudna gäster, ibland på ett tydligt tema och ibland utan någon större fokusering.

Oavsett vilket är det ett rätt så vanskligt projekt att fösa ihop många uttryck i den del av lokalen som fungerar som galleri. I synnerhet om man vill skilja området från den intillliggande butiken, vilket man får förutsätta är själva grundtanken.

I år har kollektivet emellertid tagit lärdom av tidigare misstag och presenterar sin bästa sommarsatsning på flera år. En enda installation av en enda keramisk konstnär. En utmärkt strategi. I synnerhet som John Jakobssons ”Den vidrige” är ett riktigt utropstecken och ett långt mer obehagligt (läs: mindre behagsjukt) verk än man väntar sig i sammanhanget.

I mitten av gallerirummet hänger en väldig kokong, och på golvet och väggarna runt det stora boet kravlar en grupp märkliga krabater vars hela uppenbarelse utgörs av en mänsklig hand som är försedd med två öron.

Installationen, som är en version på Jakobssons tidigare examensarbete från Konstfack, skulle kunna vara en ganska träffande illustration av blinda människors sensibilitet, men drar kanske mer mot fartig dystopi av Mad Max-karaktär. Snyggt och underhållande.

Konst Den vidrige John Jakobsson Kaleido Pågår till 22 augusti