Att Uppsalakonstnären Gudrun Westerlund använder en litterär term, In medias res, som titel på sin nya utställning förvånar inte. Framgångsrikt har Westerlund flera gånger samarbetat med poeten och prosaförfattaren Birgitta Lillpers, som också framträtt med poesiuppläsningar vid några av Westerlunds vernissager.

In medias res är en kongenial titel på en utställning som innehåller ett aktivt måleri i äggoljetempera vars narrativa fokus befinner sig i det outforskade tillståndet mellan det redan inträffade och det tänkta kommande. Men det är också en berättelse som skickligt balanserar mellan det iakttagbara och välkända och det symboliskt raffinerat okända. Det är ett arbetssätt som konstnären delar med flera andra målare i dag, men hon gör det med sin egen profilering, där kvinnor, vatten och landskap återkommer i olika kombinationer.

Gudrun Westerlund är en skicklig tecknare med kunskap om formens, färgens och kompositionens villkor, vilket gör hennes målningar sakligt tydliga, samtidigt som de tillåts bevara sina hemliga, metaforiska dimensioner.

Artikelbild

Galleri 1. Mise en scène, målning i äggoljetempera av Gudrun Westerlund.

Gudrun Westerlund har en historia om varandet att berätta, och hon gör det med en professionell säkerhet som är väl förankrad i hennes estetik. Titta särskilt på sviten av till omfånget mindre målningar där hennes konstnärliga kvaliteter och hennes ofta överraskande bildpoesi får fritt spelrum.

Kvarteren runt Sysslomansgatan håller på att bli ett litet konstcentrum i det annars gallerifattiga Uppsala, med Konstnärsklubbens båda utställningslokaler Galleri 1 och Å-huset och med återuppståndna Galleri Strömbom en bit därifrån.

I Å-huset gjorde nyligen ljusdesignern och konstnären Florence Hermansson sin galleridebut i hemstaden med den vitala utställningen Work in progress, som även omfattade en utomhusperformance med eld som bärande tema. Nu är det en samlingsutställning med titeln Jag kvinna som tagit Å-huset i besittning.

Sedan något år finns ännu ett konstgalleri i Uppsala, kinesägda 203 ART, beläget på Väderkvarnsgatan där Uppsalakonstnären Sanne Sihm nu visar en utställning fokuserad huvudsakligen på det mänskliga ansiktet, ett ”landskap” som ofta varit ett motiv för konstnären. Galleriet med Sihms utställning har begränsade öppettider, men utställningen varar ännu några dagar och är värd ett besök.

Artikelbild

| Gudrun Westerlund. Viktiga saker 1.

Med tanke på den kvinnliga dominansen i dagens svenska konstliv känns de här utställningarna i Uppsala just nu som lyhörda evenemang mitt i tiden. Konst In medias res.