Idyllen före mörkrets fall

Karin Broos Àr tveklöst en mycket kompetent mÄlare. Men Àn finns det rum för mera mörker i hennes konst, tycker Sebastian Johans.

Foto:

Kultur och Nöje2015-10-29 10:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀr Karin Broos efter tre verksamma decennier som konstnÀr slog igenom pÄ allvar med en utstÀllning pÄ Kristinehamns konstmuseum 2008 följde en liten kulturvÀrldsintern trÀta om de förlagor som var grunden till det fotorealistiska mÄleri hon ersatt sitt tidigare abstrakta uttryck med. Det var en mÀrklig och förlegad diskussion. Ett fotografi och en mÄlning Àr ju knappast samma sak Àven om de pÄ avstÄnd kan vara förvillande lika, vilket de ÀndÄ inte Àr i Karin Broos fall. En fotografisk förlaga till ett förestÀllande mÄleri kan rimligen inte provocera i sig. Debatten eller diskussionen speglade, vill jag pÄstÄ, egentligen nÄgonting annat, nÀmligen att det Àr svÄrt att förhÄlla sig till Karin Broos mÄleri som sÄ frikostigt tillÄter sig att vÀltra sig i skönhet, nostalgi och melankoli. Vi Àr vana vid det sköna, men vi vill gÀrna binda det till nÄgot mer pÄlitligt och bestÀndigt, vi vill se det teoriserat för att inte riskera att bli förförda och lurade. Den ambivalens som mÄnga kritiker har visat gentemot Karin Broos mÄleri pÄminner om den som konstnÀrens före detta vÀn och granne, Lars Lerin, har mött pÄ sin förd mot folkkÀr ikon, och dÄ har Lerin ÀndÄ haft ett stormigt privatliv som han med en sÀllsynt öppenhet deklarerat, medan Broos, som hÀmtar merparten av sina motiv frÄn den egna familjen, lever i sina idyller.

Det Àr verkligen bÄde enkelt och svÄrt att betrakta Karin Broos bildvÀrld, befolkad av kvinnor som vÀnda frÄn betraktaren blickar ut över vÀrmlÀndska sjöar, tittar ut genom fönster eller in i speglar, som sitter med barn i famnen, som gör sig i ordning för en utekvÀll, som vadar i tjÀrnens bÀnkande mörka vatten, som lutar sig mot tÄgfönster och drömmande söker en horisont. Det finns en innerlighet som grÀnsar till det banala hos Broos, Àven om det Àger sin riktighet att pÄstÄ att det lugn som mÄlningarna allt som oftast förmedlar ocksÄ blir en antydan om ett underliggande mörker, som om vi som ÄskÄdare har stigit in i bilden precis innan en peripeti som vÀnder allt pÄ Ànda.

I den stora utstĂ€llningen ”Still Life” samlas ett sjuttiotal mĂ„lningar frĂ„n de senaste Ă„ren pĂ„ Waldemarsudde, och en sjĂ€lvklar ambition med en presentation som i smĂ„ tematiska block rör sig genom konstnĂ€rskapet Ă€r förstĂ„s att bredda bilden av Beoos motiv. Eller kanske snarare att peka pĂ„ att konstnĂ€ren sjĂ€lv har breddat sina motiv. De bortvĂ€nda kvinnorna vid vatten finns fortfarande kvar, men en mindre seren vardaglighet har ocksĂ„ smugit sig in i konstnĂ€rens bildvĂ€rld. Om igenkĂ€nningsfaktorn i de tysta ögonblicken av intensivt liv handlar om en allmĂ€nmĂ€nsklig lĂ€ngtan sĂ„ Ă€r igenkĂ€nningen i en stor mĂ„lning av ett barn som sitter i en siffa med ett gosedjur i famnen fullt uppslukad av det som visas pĂ„ en skĂ€rm som sticker upp i bildens förgrund snarare vardagsrealistisk, Ă„tminstone för de flesta smĂ„barnsfamiljer.

Ett tydligare mörker finns dessutom i en svit bilder i sjukhusmiljö dÀr Broos ganska direkt berÀttar om en personlig upplevelse om ett sjukdomsförlopp. En serie dÀr uniformerade sjuksköterskor pysslar i förvÄnande tomma sjukhusrum Àr dessutom vÀldigt tydliga i sin hÀnvisning till Edward Hopper, som Àr en sjÀlvklar mellanstation för Boos mÄleri som ocksÄ blickar Ànnu lÀngre bak med referenser till hollÀndsk 1600-talskonst.

Konstkritikern Ingela Lind lyfter i en katalogtext det faktum att Broos bildvÀrld befolkas av kvinnor som inte Àr horor, madonnor eller feministiska agitatorer eller pÄ nÄgot annat sÀtt representanter för sitt kön utan helt enkelt bara Àr mÀnniskor, som en kvalitet. DÀrmed Ätertar gestalterna en position som i konsthistorien varit förbehÄllen ett manligt genus. Och det ligger möjligen nÄgonting i det. Det har Ätminstone en effekt om man betraktar Broos svÀvande ögonblick som en historiekorrigerande motkonst.

Men ÀndÄ. Det Àr dimmigt. Det Àr hÀrligt. Det Àr innerligt. Det Àr för mycket. I varje fall ibland. Det gÄr redan att spÄra krackeleringen, men nÀr ytan slutligen spricker lite mer kommer ocksÄ Karin Broos konst att höja sig Ànnu ett snÀpp.

Konst