Från Göteborg till Istanbul

Konståret varken börjar eller slutar med Venedigbiennalen. UNT:s konstkritiker Sebastian Johans tipsar om fler internationella konsthändelser att se fram emot under 2015.

Foto:

Kultur och Nöje2015-05-14 13:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Art Basel

18-21 juni

En mässa är förvisso något väsensskilt från en biennal. Men Art Basel, med filialer i både Hong Kong och Miami, gör ändå anspråk på att vara något annat än en den kommersiella konstvärldens rovkapitalistiska metropol. Det är väl möjligen en smula tveksamt om det lyckas – på en mässa är kritik och samtal trots allt alltid sekundära i förhållande till försäljningbiten, och det går förstås ut över stämningen. Men det hindrar ju inte att det kan vara kittlande att vandra förbi en 10 miljonersaffär, och att mässan faktiskt visar mängder av intressant samtidskonst.

Gibca

Göteborg International Biennal for Contemporary Art

12 september-22 november

Biennalen i Göteborg är en seriös uppstickare som stadigt och strategiskt arbetar på sitt renommé. Med Elvira Dyangani Ose, som bland annat är knuten till Goldsmiths universitet i London och har arbetat som intendent på Tate Modern, som curator har den åttonde upplagan av Gibca alla möjligehter att bli den hittills intressantaste. Precis som Venedigbiennalens curator Okwui Enwezor ifrågasätter Elvira Dyangani Ose det eurocentriska perspektiv som fortfarande dominerar konstvärlden, och att döma av den konstnärslista som Gibca (Naturligtvis) presenterade i Venedig kommer hon att leva upp till föresatsen. En liten och behändig biennal.

Biennalen i Istanbul

5 september – 1 november

Den stora biennalen i Istanbul är, tillsammans med motsvarigheter som São Paulo, en av de konsthändelser som åtminstone närmar sig Venedig i fråga om prestige. När biennalen i år arrangeras för fjortonde gången blir rubriken "Saltwater: A Theory of Thought Forms”, vilket antyder ett lite mer intellektuellt, eller mindre populärt hållet, anslag än Venedigs bombastiska ”All the world´s futures”. Den italiensk-italienska huvudcuratorn Carolyn Christov-Bakargiev är också väldigt inriktad på konstnärlig forskning – vilket passar biennalens självbild, som gärna gör gällande att deras utställning till skillnad från vissa andra elefanters hellre ser till enskilda konstnärskap än förlegade nationella paviljonger.