Katedrulen har landat
En vänligt sinnad katedrul har landat på Galleri 1 i Uppsala. Sebastian Johans gläds åt en smula galenskap.
Galleri 1. Den neue konst katedrulen
Foto: Rolf Hamilton
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Man ska ge fan i att öppna Pandoras box, brukar det heta. Och det vore möjligen mycket sagt att påstå att två gånger Nyberg och en gång Högberg har gett sig på ett så vådligt projekt, men att de har flyttat innehållet, det känner jag mig relativt säker på.
En annan återkommande truism är faran med att trycka in för mycket i Konstnärsklubbens lilla galleri. Och också den har trion struntat i. Bara konstkatedrulen, en antiestetisk explosion av hönsnät, skrynkligt tidningspapper, färg, trä, plast och, enligt utsago, en lokalkänd tegelsten, tar upp mer utrymme än rummet medger. Men eftersom hela projektet handlar om att presentera en utsaga som är anti både vad gäller estetik och sådär i största allmänhet, gör det ingenting. Ju mindre stjärterum, desto mera hjärterum, kunde eventuellt vara det budskap katedrulen stöter fram i sin färd över slätten.
På monstrets ena sida breder några skulpturer i Mats Nybergs bekanta anslag ut sig, kompletterade med en rad små skärmar som visar enkla animeringar som faktiskt ger träskulpturerna en liten extra dimension. På rummets andra sida visas en rad småkatedruler skulpterade av Eva Högberg och överallt hänger bilder, skisser och dokumentation. I trappan hänger en pappersblogg med funderingar om bibeln och estetik och på den minimala övervåningen kan man slå huvudet i taket på ett dansgolv.
En dröm om annorlunda, en dröm om frihet och en dröm om att be alla dem som vet bättre att dra åt helvete. Lyckas Den nue konstkatedrulen i sitt uppsåt? Ja, nog är den antiestetik så det räcker. Och visst är det ganska skönt att se en smula galenskap på Galleri 1.
Den nue konstkatedrulen
Mats Nyberg, Eva Högberg och Kurt Nyberg
(tom 28/3)
Mats Nyberg, Eva Högberg och Kurt Nyberg
(tom 28/3)