Om våld: Välbehövligt om kolonialism

Karolina Bergström ser en snyggt genomförd och välbehövlig historielektion.

Ur Göran Hugo Olssons "Om våld".

Ur Göran Hugo Olssons "Om våld".

Foto: Folkets Bio

Kultur och Nöje2014-08-15 08:01

Att förmedla essensen av Frantz Fanons antikolonialistiska verk ”Jordens fördömda” i filmform är inte helt enkelt. Det var det inte heller för regissören Göran Hugo Olsson, av förhandsintervjuerna att döma. Men när man väl ser ”Om våld”, som bär undertiteln ”Nio scener ur det antiimperalistiska försvaret”, så känns både form och genomförande så klockrent att inget annat tillvägagångssätt egentligen varit tänkbart.

Liksom i Olssons tidigare film, den dubbelt guldbaggebelönade ”The black power mixtape”, bygger filmens grundstoff på SVT:s rika arkivskatt. Bilder från sjuttiotalets befrielsekamp i dåvarande kolonier som Rhodesia, Mocambique och Guinea Bissau får illustrera Fanons teser om kolonialism, knivskarpt upplästa av Shima Niavarani och ytterligare förstärkta av simultant snygg textning i bild. Visst finns här en del våldsreferenser, och visst är Fanons bok inte helt oproblematisk sedd i dagens ljus. Men det är heller inte speciellt svårt att sympatisera med de kvinnliga mocambiquanska gerillasoldater, som med sirliga ansiktstatueringar förklarar sin stolthet över att vara fria och äntligen kunna studera. Stroferna ur ”Jordens fördömda” blir med arkivmaterialet till en välbehövlig historielektion.

En av de mest absurda scenerna, där ett svenskt missionärspar tafatt söker förklara den egna närvaron i Tanzania medan en grupp afrikaner stretar på med ett kyrkbygge i bakgrunden, blir också till den mest talande vad gäller det kolonialistiska tankesättet. För, som paret säger, ”kyrkan bygger vi först. Sjukhus och skolor, det får vänta”.

Film

Om våld

Regi: Göran Hugo Olsson

Fyrisbiografen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!