Magi och vÄld

Guillermo del Toro har skapat en fantasieggande gotisk 1800-talsvÀrld, men storyn hÄller inte samma klass som det visuella, tycker Kjell Vowles.

Foto:

Recension2015-10-16 10:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som barn förlorade Edith sin mamma. Men snart sÄg hon henne igen som spöke, och dÄ varnade hon Edith för Crimson Peak. DÀrefter glömde Edith bort hÀndelsen, enda tills dess att engelsmannen Thomas Sharpe kliver in pÄ hennes fars kontor i New York.

LÄS MER: recensioner av alla bioaktuella filmer i Uppsala hittar du i UNT:s filmsvep

Pappan, Mr Cushing, Àr en lyckad industrialist som har arbetat hÄrt för att bygga ett framgÄngsrikt företag, och nu vill han gÀrna hjÀlpa blivande entreprenörer. Thomas Àr hÀr för att han hoppas att Mr. Cushing ska finansiera gruvmaskinen han hÄller pÄ att bygga.

Mr Cushing, liksom de flesta i hans bekantskap, ogillar dock Thomas, och det blir inget med finansieringen. Den enda som fattar tycke för Thomas Àr Edith som snart Àr hopplöst förÀlskad. Efter bröllopet följer hon med Thomas till det gotiska gods i norra England dÀr han bor med sin syster Lucille. Det Àr en ensam plats, dÀr syskonen har bott hela sina liv. Och snart börjar Edith förstÄ vad mamman varnade om nÀr hon kom tillbaka som spöke.

”Crimson Peak” handlar helt om stĂ€mningar. Precis som i fantastiska ”Pans Labyrint” har Guillermo del Toro byggt upp en fantasieggande, sagolik – men Ă€ndĂ„ skrĂ€mmande – vĂ€rld. Varje scen Ă€r omsorgsfullt konstruerad med spensliga skuggor och dramatiska fĂ€rger. Utanför det ensliga gamla godset stĂ„r Thomas Ă„ngdrivna gruvmaskin, och tillsammans med den vita snön och den blodröda leran som ska grĂ€vas fram, skapar maskinen och huset en tidlös och mystisk plats som stundtals gör att hĂ„ret stĂ€ller sig.

Det Ă€r lĂ€tt att svepas med i bildsprĂ„ket och de visuella miljöerna, men tyvĂ€rr hĂ„ller inte historien samma klass. Visserligen gör Mia Wasikowska en utmĂ€rkt tolkning av Edith, men Jessica Chastains Lucille förblir stel och oengagerande. Även manuset lĂ€mnar en del att önska, det finns ingen djupare mening pĂ„ samma sĂ€tt som i ”Pans Labyrint”, och den makabra upplösningen kĂ€nns konstlad. Det Ă€r lĂ€tt att misstĂ€nka att Guillermo del Toro först har sett sina miljöer framför sig, och dĂ€refter skapat karaktĂ€rerna ska befolka dem.

Om kÀnsliga tittare nÄgonsin ska varnas för vÄld Àr det nog i Crimson Peak. Detta Àr en skrÀckfilm som till största delen försöker bygga upp obehagliga stÀmningar pÄ ett lÄgmÀlt sÀtt. DÄ och dÄ exploderar det dock i ett explicit, groteskt och realistiskt vÄld, som fÄr vem som helst att vilja titta bort. Det Àr som Guillermo del Toro gillar att chocka sin publik, Àven om jag kan tycka det Àr lite onödigt. De bÀsta skrÀmseleffekterna fÄs utan blod.

Film

kkk

Crimson Peak

Regi: Guillermo del Toro

Filmstaden