Max Simkins skomakarbutik har gått i arv fyra generationer. Kvarteret på Lower East Side i New York ser ungefär lika slitet ut som Max själv, men frågan är hur länge. Fastigheterna köps upp och hyrorna stegrar. Max själv bor kvar hos mamma, men drömmer om att få gå i sina nyrika klienters skor. En dag hittar han en magisk symaskin som låter honom göra just det.
Till en början utnyttjar han läget för att köra tuffa bilar och se tjejer nakna i duschen. Samt råna folk som storväxt svart man (!). Men mammans saknad efter sin döde make och en söt politisk aktivist påminner honom om att det finns annat i världen än pengar. Ja, moralkakan smakar gamla sulor. Och det hela går rätt långt innan han inser att identitetsstöld ens kan vara problematiskt. Men om bara filmen varit rolig hade det mest varit förlåtet.
Det är lätt att skälla på Adam Sandler, men som så många andra i hans generation komiker – Ben Stiller, Will Ferrell, Paul Rudd – gör han sig bra som livstrött, förvuxen tonåring. Problemet är det förvånansvärt humorfria manuset. Kroppsbytarfilmen ”Hot Chick”, med Sandler i en biroll, visste vad den var, och satsade allt på larviga skämt som ibland framkallade garv.
Men Thomas McCarthy, som tidigare gjort lyckade ”Station Agent” och ”The Visitor”, vill mer. Han blandar in ett slags folksaga med allvarlig underton, men skorna blir tyvärr för stora att fylla.