Filmrecension Karin Svensson börjar bli trött på zombies.

En dystopisk svit får sitt slut under ruinerna av Raccoon City, i det sista kapitlet av "Resident evil"-sagan. Men tiden har sprungit ifrån den mystiska agenten Alice och hennes fiender på Umbrella Corporation.

Vi lever i ett dystopiskt tidevarv. Medan den demoniske demagogen härjar i väster konsumerar biopubliken den ena dystra framtidsskildringen efter den andra. I succésviter som "Hunger games" och "Divergent" möter vi unga kvinnor som kämpar mot totalitära system, trots minimala chanser till triumf, eller ens överlevnad.

Artikelbild

| Alice (Milla Jovovich) ställs återigen ansikte mot ansikte med horder av zombier, i "Resident evil: The final chapter".

Men långt före Katniss Everdeen och Tris Prior hade vi Alice - hjältinnan i dataspelsfilmatiseringen "Resident evil", som gjorde entré på biograferna 2002. Milla Jovovich spelade agenten Alice, som vaknar upp på ett badrumsgolv med minnesförlust, och kastas in i ett gastkramande zombieäventyr där mänsklighetens hela existens står på spel.

Filmen blev en publikmagnet, och har fått fyra uppföljare. Nu kommer den sjätte och sista delen i sviten, signerad originalregissören Paul WS Anderson.

I "Resident evil: The final chapter" ställer Alice siktet mot Raccoon City, där den apokalyptiska virusepidemin tog sin början. Djupt nere i underjorden, under kratern efter kärnvapenattacken som skulle sudda ut alla spår av staden, har det multinationella företaget Umbrella Corporations sitt forskningscenter - The hive - och där ska också ett motgift finnas.

Men fastän filmen bjuder på snygg action och drar i alla thrillertrådar, så märks det att tiden har sprungit ifrån "Resident evil". Alice, som gör halsbrytande akrobatkonster i opraktiskt urringad dräkt, känns hopplöst tunn och ointressant i jämförelse med en komplex rollfigur som Katniss. "Ibland känns det som att detta har varit hela mitt liv - springandet och dödandet", säger hon, och det är bara att hålla med (även om vi nu äntligen får svaret till varför hon inte har några minnen från tiden före zombieapokalypsen).

I ljuset av mer djuplodande dystopier, som ofta vill få oss att inse vikten av att slå vakt om demokratin, förvandlas "Resident evil"-sagan till pubertal kitsch. Anderson och Jovovich har helt missat att även ett svulstigt zombieäventyr måste få vara lite, lite grand på riktigt. (TT)