Ett möte, två versioner. Eller? Regissören Hong Sang-Soos "Right now, wrong then" är ett spännande filmexperiment som vrider på vår uppfattning om hur verkligheten kan tolkas.
Att slå fast vad som är sant eller ej är ett vanskligt företag. Trots en konkret händelse kommer versionerna av den förmodligen att skilja sig åt, beroende på vem man frågar. Hong Sang-Soos "Right now, wrong then" angriper ett händelseförlopp från två olika perspektiv.
I filmens första del möter vi en känd filmregissör, Ham Cheon-Soo (Kim Min-Hee), på resa från Seoul till staden Suwon, där han ska föreläsa på en festival som visar en retrospektiv över hans filmer. Väl där möter han en ung kvinna, Hee-Jeong (Kim Min-Hee), en konstnär som känner till honom till namnet men inte mer än så. Tycke uppstår och de tillbringar dagen med att prata, äta, dricka och besöka olika platser i staden. Men den laddade stämningen slutar i moll när duon hamnar på middag hos Hee-Jeongs kompis. Hee-Jeongs vänner visar sig ha bättre koll på regissören än hon, och en del mindre smickrande sanningar uppdagas.
Filmens andra del handlar om samma personer, och de gör ungefär samma saker. Men delar av dialogen har ändrats eller skiftat avsändare, Ham och Hee-Jeongs utbyte blir ett annat _ och åskådaren får en ny filmupplevelse.
Titeln, "Right now, wrong then", är förstås avslöjande i sig. Den omedelbara frågan man ställer sig efter att ha sett de två versionerna är vilken "sanning" man föredrar. Men den bleknar snart till förmån för ett spännande tankeexperiment om tolkning, konstruktion och förvanskning.
Det är inte konstigt om tankarna går till Richard Linklaters "Bara en natt"-trilogi, men här finns inget osynligt "vad hade hänt om?" som svävar i åskådarens huvud när eftertexterna börjar rulla. I slutänden bryr man sig nämligen inte riktigt om vad som är vad. I stället triggar Hong-Sang Soo igång mest en pirrig, ganska behaglig känsla av att man har fått uppleva någonting utöver det vanliga, två gånger om. Eller har vi?