När vi pratas vid i telefon är Tilde Björfors "hemma" i Cirkus Cirkörs lokaler i Botkyrka. Här håller hon på att repetera in två helt nya föreställningar med professionella nycirkusartister. Medan barn som går nycirkuskurser också är där och tränar. En av många gränser som Cirkus Cirkör arbetat med att överskrida är den mellan amatörer och proffs. Det är också om gränser och gränslöshet som Cirkus Cirkörs föreställning "Limits" handlar.

"Ingen kroppsövning är omöjlig att bända till, tyngdlagen upphävs å det mest hisnande och förmågan att hålla flera bollar eller vad som helst i luften är bara förnamnet.", skrev undertecknad vid premiären på Dansens hus 1 december 2016.

Precis som den traditionella cirkusen tänjer nycirkusen på människans fysiska och mentala gränser. Men cirkusformen innehåller inga djur. Det finns ofta någon form av berättande tråd i och mellan numren.

Artikelbild

| Cirkus Cirkörs hyllade föreställning "Limits" ska ges på Uppsala stadsteater.

Tilde Björfors grundade Cirkus Cirkör 1995 tillsammans med några nycirkusartister och hon är fortfarande konstnärlig ledare för kompaniet. Målet var att etablera nycirkus som konstform i Sverige och sätta Sverige på kartan både konstnärligt och pedagogiskt. Organisationen består idag av två delar: konst och pedagogik. Den konstnärliga verksamheten har hittills producerat drygt 30 föreställningar. Flertalet har turnerat både i Sverige och Internationellt. Tilde Björfors har regisserat eller varit konstnärlig ledare för majoriteten av dessa produktioner. Kompaniet hade urpremiär på Vattenfestivalen i Stockholm 1995 i ett tält som var utlånat av Dramaten och stod i Kungsträdgården.

Balans, styrka och tillit är vad som krävs av en nycirkusartist.

– Vi fokuserar hela tiden på möjligheter i stället för på risker. Men det krävs ungefär 200 misslyckanden för att nå ett perfekt utförande av en ny voltkombination, säger Tilde Björfors.

Hon understryker att nycirkustekniken kräver ett visst mått av socialpsykologi.

– Den artist som flyger eller hoppar får inte korrigera sig i själva hoppet utan är tvungen att känna tillit för den som ska ta emot eller mötas.

Föreställningen "Limiots" skapade hon och ensemblen till Cirkus Cirkörs 20-årsjubileum.

– Det var ett fredsprojekt ända från starten. Föreställningen bygger på samlade historier och livsöden som vi hört om. Vi har ett transitboende alldels bredvid våra lokaler och några av oss har haft flyktingar boende hemma hos sig, berättar Tilde Björfors.

– En cirkusartist kan välja själv att utsätta sig för risktagande medan en flykting tvingas välja risker. Men sättet att hantera risker är lika, båda utsätter sig för dem och behöver övervinna dem. Vi vill använda vår cirkusröst för att visa på att det krävs tillit, balans och styrka för att hantera misslyckanden och upplevda begränsningar.

Ett nycirkuskompani tränar förstås hårt fysiskt. Men till Cirkus Cirkörs arbetsmetoder hör också att blanda in forskare och experter inför en ny föreställning. Alla gruppens manus är byggda i en process, Tilde Björfors säger att de jobbar i ett nycirkuslabb när de ställer samman manus ihop.

– Jag tänker att manuset ska vara hållbart, artisterna ska kunna leva med och framföra föreställningen i ungefär tre år, så det är väldigt viktigt att de är förankrade i dess tema.

– Det är också viktigt för oss att vår nycirkuskonst är en del av samhället och kanske kan påverka det till det bättre.

"Limits" gästspelar på Uppsala stadsteater från och med torsdag 2 november.