Insändare I UNT:s artikelserie om Upptåget och orterna längs järnvägsspåret var det Storvretas tur att presenteras den 3 januari 2018. Förvånande nog handlar en stor del av artikeln om ”den helt nya stadsdelen Fullerö ­hagar där flera tusen personer ska bo om några år”.

Fullerö hage ligger förvisso vid järnvägsspåret, men fågelvägen är det cirka 2,5 km till Storvreta station. I marknadsföringen för de nya bostäderna i området står ”till pendeltåg, bussar och cykelvägar är det bara ett stenkast”. Det är stenkast till järnvägen, men inte till någon station. När det gäller bussar gäller för närvarande att de boende får ta sig ut till väg 290 och passera denna landsväg.

Det påstås också att ”det är bästa pendlarläge”. Jo, det är nog riktigt vad gäller närheten till E4. Det ser ut som Fullerö hage blir lika bil­beroende som Lindbacken. För att bli ett ”bästa pendlarläge” för bilar krävs nog en rondell för att ansluta till väg 290. De tidigare planerna för Fullerö var en vikingapark med butiker och hotell som enligt de ansvariga skulle skapa ett besöksmål i världsklass. Dessa planer godkändes dock ej mark- och miljööverdomstolen. Att det blir ett stort bostadsområde istället för en vikingapark ­är nog bingo för mark­ägarna.

En av de intervjuade personerna i UNT-artikeln, som är nyinflyttad i Fullerö hage säger att ”Fullerö hagar blir ett jättelyft för Storvreta”. Jag undrar, hur kan Fullerö hage bli ett jättelyft för Storvreta? Det finns en risk att befintliga butiker och handel i Storvreta kommer att utarmas om Fullerö byggs ut med lokaler och köplador.