Insändare Bensinpriset är idag ca 16,10 kr / l juni 2018, och efter en kraftig höjning av bränsleskatten april 2010 på 0,65 kr / l kostade bensinen 13,27 kr / l vid samma månad det året ,en ökning med 17.5 procent, priset på råoljan är det samma för dessa år cirka 70-80 usd / fat. Så vad beror då höjning på, vi har hela tiden fått höra att omvärlden bla bla bla, men sanningen är den att det bara handlar om en beskattning, allt annat är lögn.

Det är miljöskatter så med andra ord så blir det renare utsläpp ju mer skatt man betalar, oavsett om du har samma bil som 2010.

Detta förstår både du och jag att så är det självfallet inte, men vilka drabbar det mest, jo en redan utsatt grupp i samhället landsbygden som är beroende av bil för arbete och vardagliga göromål.

Om du bor cirka 10 mil från din arbetsplats vilket inte är långt när man bor ute på landsbygden, så kör du ca 20 mil tur och retur varje dag, för att överleva, ditt avdrag i deklarationen är 18,50/mil, exakt samma summa som 2010, då bränslepriset var 17,5 procent lägre.

Så kontentan är du, jag, vi som bor utanför tätorten Stockholm har fått en sänkning av levnadsstandarden under dom senaste 8 åren, inte speciellt rättvist med tanke på att samma landsbygd bidrar med merparten av de spannmål som äts i tätorten tillika energi i form av skog och vatten.

Nu är det dags att se över skatteutjämningsreglerna, registrerade bilägare på landsbygd som använder bilen för transport tur och retur till jobb borde få ett separat skatteavdrag med minst 20 procent på inkomstdeklarationen och bilägare i tätorter som Sthlm, Göteborg, Malmö till exempel borde hänvisas till den kommunala trafiken. På det sättet får vi också en bättre miljö i våra städer, var det inte det ni ville uppnå med skattehöjningen?

20mil / dag gör en skillnad på cirka 15 000 kronor/år. Kan jämföras med andra poster i samhället, rekommenderas inte för dig med högt blodtryck eller hjärtflimmer.