Vägen bättre tack vare vårrallyt

Snart är det dags för rally igen på den nio kilometer långa sträckan i skogen mellan Morbolandet och Bredsjövägen nordost om Vittinge.

Bengt Thalin och Tobias Rindegren.

Bengt Thalin och Tobias Rindegren.

Foto: Hans Lundgren

Heby2012-04-21 10:58

SMK Sala ordnar rallysprint för tredje våren i rad och samtidigt passar klubben på att fylla 30 år.
Den lokala vägföreningen får grusvägen återställd i bättre skick än den var före.
– Ja, det är ett vinnvinnförhållande. Kul med en rallytävling här förbi och så länge arrangörerna sköter sig så här bra får vi bara tacka och ta emot, säger skogvaktare Bengt Thalin som representerar den största delägaren i vägen, Torstuna häradsallmänning.

SMK Sala förbereder rallyt genom att salta vägen förbi bostadshus och gårdar och placera ut plastsäckar att lägga skräp i på de mest publika ställena längs banan. Ensilagebollar läggs ut på insidan i de skarpare kurvorna för att hindra förarna från att ta fäste med hjulen i dikeskanten och köra sönder den. Efteråt skrapas vägen flera gånger och ett rejält lager bergkross körs på den.
– Det mesta av årsunderhållet svarar rallyklubben för. Det är inte alla boende efter vägen som är positivt inställda till tävlingen, men eftersom vi inte behöver debitera andelsvägarna för något underhåll längre finner man sig i den här enda tävlingen om året, säger Bengt Thalin.
Han bor själv vid skogen där rallyt går fram lördagen den 5 maj. Nu efter tjällossningen är vägen gropig och ojämn. Det är okej för rallyförarna.

I vintras arrangerade SMK Uppsala en sträcka av SM-rallyt på vägen. Vintervägen blir inte tillnärmelsevis lika uppkörd som sommarvägen.
– De åkte från söder mot norr, då går det litet fortare, men sprintrallyt kommer att gå i den andra riktningen, och vi kör sträckan två gånger för att få den mer utslagsgivande, säger Tobias Rindegren, publik- och säkerhetsansvarig för tävlingen som den här gången samlat omkring ett hundra ekipage.

Det finns en del nyckelpositioner som djupdiket söder om Nyby och den så kallade tjurskallekurvan.
Tobias Rindegren säger att det är rätt svårt att hitta lämpliga tävlingssträckor där man får ordna rallytävlingar. Den mellan Morbolandet och Bredsjövägen i närheten av riksväg 72 är ett vackert undantag. Men det kostar pengar att salta, hyvla och grusa.
– Den här sporten kan inte ta entréavgifter, vi får i stället satsa på att sälja program på bensinmackar och andra köpställen i Heby och Morgongåva. och så förstås, korv, kaffe och bröd till publiken vid start och mål.
– Jag tycker man skall betona att tävlingen är en folkfest. I fjol såg 2 000 personer den, säger Bengt Thalin.

Det rör sig om glada amatörer som kör fort med specialutrustade bilar för att det är roligt. Ljudet är viktigt. Här handlar det om att det är tillräckligt högt för att varna åskådarna, minst 100 decibel.
Bland de tävlande deltar också några blott 16-åriga förare som ”övningskör” på den avlysta vägen under överinseende av erfarna instruktörer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!