UNT köper Uppsalatidningen

UNT övertar gratistidningen Uppsalatidningen och går samtidigt in i DirektPresskedjan med tidningarna Sigtunabygden och Knivstabygden.

UppsalaTidningen och UNT

UppsalaTidningen och UNT

Foto: Michaela Hasanovic

Uppsala2013-08-05 10:15

Uppsalatidningen utkommer en gång i veckan och distribueras via Posten samt tidningsställ till hushåll i Uppsala en gång i veckan. UNT köper nu tidningen från tidningskedjan DirektPress. Enligt UNT:s chefredaktör och vd, Hanna Stjärne, kommer Uppsalatidningen att fortsätta som tidigare även efter övertagandet, men trycks i fortsättningen i Uppsala och distribueras av UNT.
- Det är en klar fördel både för oss och för Uppsala att tryck och distribution av Uppsalatidningen kommer tillbaka hit.

Personalen på de båda tidningarna informerades på måndagsmorgonen. Inga personalförändringar kommer att ske efter övertagandet. Samarbetet sker inte på annonssidan i Uppsala utan på ett mer övergripande plan. Det ger, enligt de ansvariga, både UNT och DirektPress bättre möjligheter att erbjuda annonser till kunder i Uppsala, Knivsta, Sigtuna och norra Stockholm:
- Vi är starka i Märsta, Sigtuna och Knivsta genom tidningarna Sigtunabygden och Knivstabygden. Nu får kunder i norra Storstockholm en ännu bättre kanal för att annonsera där, samtidigt som vi erbjuder företag i Uppsala en enkel väg till annonsering i Stockholms norra förorter, säger Hanna Stjärne.

Uppsalatidningen startade 2005 och ingår i DirektPresskedjan, som efter samarbetsavtalet omfattar ytterligare 20 lokala gratistidningar i bland annat Stockholm och Göteborg. Tidningen trycks i en upplaga på 95 000 exemplar i veckan. Räckviddssiffran för UNT är omkring 130 000 tidningsläsare per dag. Även sedan Uppsalatidningen övertagits av UNT kommer den att stanna kvar i DirektPresskedjan. Ingen av parterna vill avslöja priset för tidningsaffären.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om