Svagt stöd för statlig Arlandabana

Det vore slöseri med skattebetalarnas pengar om staten köpte tillbaka Arlandabanan, sÀger Per Thorstensson, vd för Arlanda Express. - Vi driver den bÀsta jÀrnvÀgstrafiken i landet, sÀger han.

Uppsala2008-01-11 00:01
PÄ torsdagen gjorde förra borgarrÄdet i Stockholm, Carl Cederschiöld, ett utspel gÀllande Arlandabanan. I sitt underlag till Stockholmspaketet slÄr han fast att fler mÄste Äka kollektivt till flygplatsen.
Arlanda Express och driftsbolaget A-train har genom sitt avtal med staten ensamrÀtt pÄ trafiken Stockholm-Arlanda fram till 2040. Andra bolag betalar dÀrför avgifter nÀr man vill anvÀnda tÄgbanan och stationerna pÄ flygplatsen.

Men i avtalet finns ocksÄ en möjlighet att köpa ut A-train och ta över Arlandabanan 2010. Detta bör nu regeringen övervÀga att utnyttja, anser Cederschiöld.
Och infrastrukturminister Åsa Torstensson Ă€r intresserad av att titta pĂ„ frĂ„gan inför kommande propositioner.
Per Thorstensson sÀger att avtalet Àr en frÄga mellan staten och Àgarna till A-train.
- Vill man lÀgga ut pengarna och fÄ tillbaka banan blir det naturligtvis sÄ.
- Men som skattebetalare skulle jag ha synpunkter pÄ att man lade ut miljarder för att kasta ut en verksamhet som fungerar perfekt. Arlanda Express gÄr nu med vinst, sÀtter passagerarrekord varje Är och Àr landets bÀsta jÀrnvÀgsförbindelse med avseende pÄ punktlighet och service.

Han har heller ingen förstÄelse för kritiken att det Àr dyrt för resande med andra bolag att Äka till Arlanda.
- Vi tar 40-50 kronor i avgift för ett stopp, fem kronor för flygplatsanstÀllda. Men vi har ju bidragit med fyra miljarder kronor till hela finansieringen av tÄgbanan och stationerna, sÀger Per Thorstensson.
- Om andra bolag lÀgger pÄ mer Àn sÄ pÄ sina biljettpriser fÄr man vÀnda sig till dem med kritiken, sÀger han.
Ett bolag som trafikerar Arlanda sedan augusti 2006 Àr UL genom UpptÄget. Klas WÄhlberg, vd för UL, Àr oförstÄende till kritiken mot A-train.
- Vi kan inte klaga. De gör sitt uppdrag mot de avgifter som vi har förhandlat fram, sÀger han.
För UL:s del har antalet passagerare till Arlanda stadigt ökat och tÄget har nu en marknadsandel som Àr dubbelt sÄ stor som bussarna.
- Vi har mellan 1 200 och 1 500 varje dag som kliver av eller pĂ„ tĂ„get vid Arlanda.

- Visst finns det mer att göra kring tÄgtrafiken generellt i Stockholm-Uppsala-omrÄdet. Men det pÄgÄr ocksÄ stÀndigt diskussioner om förbÀttringar och mer kommer att hÀnda framöver, sÀger Klas WÄhlberg.
Staten fick i en rapport 2004 kritik av Riksrevisionen för att mÄlen, de ekonomiska och de transportpolitiska, med Arlandabanan var otydliga. En utvÀrdering av hela projektet kommer nu att göras före 2010 och med det har revisorerna lÄtit sig nöjas.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om