Fler än någonsin reste på Arlandabanan, trots kritik mot höga biljettpriser.
Förra årets resultat var cirka tolv miljoner kronor bättre än 2011. Den totala omsättningen för verksamheten förra året uppgick till 642 miljoner kronor, jämfört med 626 miljoner kronor året innan.
Under fjolåret reste 3,3 miljoner passagerare med de gula tågen mellan Stockholms central och Arlanda flygplats. Det är lika många resenärer som under 2011, men det totala antalet resenärer på Arlandabanan ökade till 4,6 miljoner. Av dem färdades 1,3 miljoner resenärer med andra tågoperatörer som använder banan.
– Ju fler tågresenärer, desto bättre. Miljöutsläppen minskar och trängseln i trafiken lättar, säger Per Thorstenson, vd för Arlanda Express, i ett pressmeddelande.
– Nytt för i år är att SL trafikerar linjen Älvsjö - Uppsala med avstigning på vår terminal på Arlanda. Det kommer att öka antalet tågresenärer ytterligare, säger han.
Ägaren A-train kunde förra året också glädja sig åt att slippa den skattesmäll som kunde ha blivit följden sedan förvaltningsrätten underkänt ränteavdrag på lån från moderbolaget Macquarie. Kammarrätten gjorde en annan bedömning, utslaget gick i A-trains favör och Skatteverket valde att inte överklaga. Kritiken från vissa håll om höga biljettpriser får bolaget emellertid fortsätta att leva med. En enkelresa för vuxen kostar 260 kronor, tur och retur 490 kronor. Å andra sidan är Arlanda Express alltjämt det snabbaste alternativet, med 20 minuter till flygplatsen.