Det är Regionförbundet Uppsala län som tillsammans med Uppsala kommun och Landstinget i Uppsala län har lämnat en skrivelse till infrastrukturminiser Anna Johansson, där de uttrycker en önskan om att den planerade höghastighetsjärnvägen även ska sträcka sig mellan Stockholm och Uppsala. Man menar att det är nödvändigt eftersom regionen är en av de snabbast växande i landet och höghastighetsspår skulle leda till stor ekonomisk utveckling. Planerna på höghastighetsjärnväg handhas av Sverigeförhandlingen, och i det givna uppdraget finns inte sträckan Uppsala-Arlanda-Stockholm med och det är det som bland annat Regionförbundet vill ändra på.
–De två befintliga spåren mellan Uppsala och Arlanda är inte tillräckliga. Vi behöver två till spår, och då kan man lika gärna bygga ett för höghastighetståg, för att stärka regionen, kommenterar Johan Edstav (MP), ordförande i regionförbundets styrelse.
I skrivelsen påpekas att det råder en stor politisk enighet kring nödvändigheten utökad spårkapacitet och man säger även att det, i kombination med en ny station i Bergsbrunna/Uppsala södra, skulle kunna leda till 10 000 nya bostäder.
Vad ser du för nackdelar med en höghastighetsjärnväg?
– Det finns inga nackdelar, som jag ser det. I dag är det brist på spår och ett höghastighetsspår skulle bli en avlastning.
Vad tror du om chanserna att få igenom detta?
– Goda, för det behövs lösningar på det här området. Vi har också bra förutsättingar för höghastighetsspår. I Uppsala finns bättre tillgång till mark, jämfört med i Stockholmsområdet, säger Johan Edstav, och betonar att höghastighetsjärnvägar finns på många andra ställen i världen.
Hur fort kör ett höghastighetståg?
– Standarden är 300 km/h, säger Johan Edstav.
– Upptåget kör 200 km/h.
Målet är att få till ett beslut i frågan under den här mandatperioden, enligt Johan Edstav.
– Inom en tioårsperiod hoppas jag vi har ett spår.