I UNT:s bilaga Skolväljaren, fanns de kommunala gymnasieskolornas samlingsannons. Rubriken löd ”Åtta av tio elever väljer en riktig gymnasieskola”.
I en artikel i tidningen går både Mohammed Hassan, ordförande för uppdragsnämnden UAN, och Cecilia Hamenius, ordförande för produktionsnämnden, i taket över formuleringen, som anses vilseledande och olämplig, ja till och med olaglig.
Friskolorna protesterar och Hassan måste genast träda till deras försvar. Att Hamenius så okritiskt också gör det är mer märkligt då hon är den politiker som ytterst ska företräda den kommunala gymnasieskolan. Hamenius går till och med så långt att hon påstår att man med formuleringen menar att alla andra gymnasieskolor är ”oriktiga”.
Formuleringen kan självklart tolkas på olika sätt men det primära är att ”en riktig gymnasieskola” enbart säger något som de kommunala skolorna anser om sig själva.
Med ”riktig” i det här avseendet tolkar jag in en skola som har alla de traditionella faciliteter som de flesta anser att en skola ska ha, exempelvis idrottshallar, bibliotek, specialsalar för olika yrkesämnen och laborativa ämnen med mera, samt väl utbildade och behöriga lärare, specialpedagoger, lärare med läs- och skrivkompetens, skolsköterskor, kuratorer, studie- och yrkesvägledare etcetera.
Med riktig skulle man också kunna avse att det är en skola som är en del av den kommunala infrastrukturen och som företräds av folkvalda politiker, vilket inte friskolorna gör. Men hur var det nu med det?
Formuleringen ”en riktig gymnasieskola” kan knappast anses som vilseledande marknadsföring.
På sista sidan i samma bilaga finns en hel sida med en välklädd ung man med fluga och med texten ”Välkommen till Affärsgymnasiet, svenska mästare i ung företagsamhet” Den som läser denna annons kommer säkert att tro att en grupp elever på Thoren Business School i Uppsala har blivit svenska mästare, men så är inte fallet. TBS är ju etablerade på många håll i Sverige och i det här fallet är det fem killar på TBS i Örebro som blev svenska mästare för sitt koncept ”Flugfabriken”.
Vilken av annonserna är mest vilseledande?
Ove Bergvall
fd chef för gymnasieskolorna i Uppsala