Krångligt för cykelpendlare

Gångvägarna mellan cykelparkeringar och spåren på Uppsala central är krångliga, anser Björn Engström från Cykelfrämjandet.

Uppsala2012-09-15 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kaoset vid cykelparkeringen på västra sidan av Resecentrum beskrevs väl i en artikel i UNT 9 september. Det behövs ett rejält hus för cykelparkering intill centralpassagen för att svälja fler cyklar tillhörande jäktade pendlare från de västra stadsdelarna.
Det finns samtidigt många tomma cykelställ på den östra sidan söder om Lännakattens station. Här är det långt och krångligt att ta sig till de enda underfarterna till tågen som finns, Centralpassagen och Strandbodgatan. Till Centralpassagen kommer man genom att gå runt schaktet och ner för alla trappor. Som många tidigare har påpekat borde man ha byggt en rulltrappa här.

När nya cykel- och gångbron över Fyrisån blir klar skulle Standbodgatan kunna bli en bra alternativ väg för cyklister från andra sidan ån, som ska med tåget. Från Strandbodgatan finns trappor och hiss till alla spåren. Men hit kommer man bara till fots. Cyklarna får man parkera norrut parallellt med spårområdet. På västra sidan kommer man via Fjalars gränd upp till cykelställ intill spår 1. Väljer man att parkera på den östra sidan åker man runt via Stationsgatan och når spår 8.
Om man inte ska åka från dessa spår får man gå ner för trapporna till Strandbodgatan och upp igen till den plattform man ska åka från. Och då får man inte ha bråttom.

För att öka tillgängligheten till tågen borde man bygga en bro ovanför spårområdet mellan Centralpassagen och Strandbodgatan med rulltrappor ner till varje plattform. Nu står många cykelställ tomma på det södra området. De har visserligen just blivit färdiga, men risken är att de kommer att förbli underutnyttjade eftersom det är så krångligt att ta sig vidare till de inre spåren.

Björn Engström
ordförande Cykelfrämjandet i Uppsala

Läs mer om