SAMHÄLLETS VÄRDEGRUND. Kommentar till Magnus Lidéns inlägg 16/11.
Magnus Lidén, evolutionsbiolog av facket, skriver att evolutionsteorin ”utan tvekan” kan förklara varför vi beter oss vänligt och solidariskt mot varandra. Det är ett påstående som väcker den största förvåning.
För det första finns det gott om exempel på att vi människor visst inte beter oss vänligt och solidariskt mot varandra. Vi hatar, baktalar och önskar somliga av våra medmänniskor dit pepparn växer. Att vi skulle tillämpa en altruistisk moral utvecklad i vårt evolutionära förflutna, är sålunda långt ifrån trovärdigt. Richard Dawkins tes att det i stället är i generna som en primitiv överlevnadsmoral har sitt säte, förefaller mer sannolik.
På senare tid har i tv framförts en rad naturfilmer, framför allt Planet Earth, som med tydlighet visar vilka ur mänsklig synvinkel förfärliga levnadsregler som gäller i naturen. Allt går ut på att äta eller ätas. Om denna moral, tillämpas på en mänsklig samhällsordning, har vi att göra med socialdarwinism. Detta var Hitlers och nazisternas ideologi. De ansåg sig tillhöra en högre stående ras och att de enligt naturens ordning hade rätt att reducera vad de ansåg som ofullkomliga livsformer.
Naturens ordning kan absolut inte fungera som grund för moralen i ett civiliserat samhälle. Här behövs något helt annat, en motkraft mot de evolutionära krafterna och mot naturmänniskan inom oss. Varifrån denna motkraft kommer och att den trots allt finns inom människan, kan inte vetenskapligt utredas. Men den finns där. Och den kan utvecklas och resultera i rättrådigare samhällsordningar än de som nu uppfyller världen.
Visa personer, från Konfucius till Jesus från Nasaret, har predikat om detta.
Bengt Holmberg
Uppsala