REPLIK på Micke Svenssons kommentar 20/8.
Uppsala blir allt vackrare och livligare. Vår kommun är en av landets mest attraktiva platser. Centerpartiet och alliansen fortsätter arbetet med att göra vår kommun tillgängligare, säkrare och miljövänligare. Alliansen vill att centrala Uppsala ska vara tillgängligt för gående, cyklister och bilister. Inte minst måste det finnas goda förutsättningar för utryckningsfordon att ha bra framkomlighet.
En fordonsförare är skyldig att anpassa sin hastighet till omgivande förhållanden. Det innebär att en förare ska hålla väldigt låg fart i de områden som kallad ”shared spaces”, delade rum. Genom att testa ett gångfartsområde blir det förhoppningsvis ännu tydligare att tempot på de aktuella gatorna styrs av säkerheten för de gående. I dag är tillåten fart 30 km/tim.
Om man går fort är det möjligt att gå i cirka 10 km/tim. Därför blir detta sannolikt den högsta lämpliga farten för ett fordon i aktuella områden. Det är ju gångfarten som avgör övrig fart. I praktiken innebär den nya klassningen av gatan att fordonsförare som inte respekterar de gåendes säkerhet, genom att köra sitt fordon med en högre hastighet än 10 km/tim, kan bötfällas.
Det är en mycket korta sträckor vi talar om. Jag tror denna mindre förändring är positiv. I praktiken har de allra flesta fordonsförare och cyklister anpassat sin fart utifrån det att gaturummet är utformat som det är.
Införandet av gångfartsområdet är ett test. Om det inte innebär en förbättrad trafiksäkerhet för Uppsalas invånare och besökare, är jag säker på att vi kan få majoritet för bättre upplägg i framtiden.
Stefan Hanna (C)
kommunalråd, ordförande i gatu- och traiknämnden