MOTREPLIK. Att landshövding Peter Egardt, liksom vi, förespråkar tågutbyggnad är utmärkt. Att den borgerliga regeringen placerat Sverige i strykklass inom EU när det gäller såväl underhåll av befintlig järnväg som investeringar i ny järnväg är oerhört problematiskt, och skjuter upp övergången till ett mer hållbart trafiksystem på framtiden.
Vågar vi hoppas på skarp kritik gentemot den egna regeringen från Egardt?
Investeringar i grön ekonomi och infrastruktur ger bättre ekonomi, enligt en ny rapport från FN:s miljöorgan, Unep. Infrastruktur som är beroende av fossila drivmedel är däremot en ålderdomlig och farlig tillväxtmotor.
Vi måste använda de resurser vi har med klokhet och måtta. Men ett sådant synsätt är tyvärr inte signifikant för nutidens resursanvändning, vilket orsakat stora miljöproblem. I och med de så riskabla klimatförändringarna och i och med att olja är en ändlig resurs, är det inte klokt att bygga ut lågprisflygtrafiken ytterligare.
Flygtrafiken blir snart den största miljöboven av alla transportmedel, enligt en ny studie av Jonas Åkerman på KTH. Det är därför nödvändigt att vi flyger mindre än vad vi gör i dag.
Att minska koldioxiden i atmosfären är nödvändigt, men inte möjligt med ökad flygtrafik. Det är inte heller rimligt att låta närboende och skolbarn drabbas av skadliga bullerstörningarna bara för att rymma stadsnära lågprisflyg. Det är bekymmersamt om Egardt inte anser att det ligger inom landshövdingens ansvar att verka för en god livsmiljö för invånarna i Uppsala län!
Emma Wallrup (V)
Niclas Malmberg (MP)
UNT 1/3 2011