Uppsalaskolor värnar miljön

Hållbar utveckling är lika viktigt lokalt som globalt. Därför avsätter vi varje år en miljon för att undervisningen i Uppsalas skolor om miljöarbete ska hålla högsta klass, skriver Mohamad Hassan och Torbjörn Aronson.

Uppsala2012-06-24 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 20 till 22 juni 2012 samlades världssamfundet i Rio de Janeiro till FN:s stora konferens om hållbar utveckling. Arbetet med hållbar utveckling är viktigt lokalt, regionalt och globalt.

Lokalt arbetar utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden med hållbar utveckling inom framför allt utbildning. Resurser har avsatts för att främja Uppsalas gymnasieskolors arbete med hållbar utveckling. Ett resultat av denna satsning är att Uppsala nu ligger i topp i landet när det gäller Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling.

Begreppet hållbar utveckling innefattar både social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet och utgår ifrån att dessa faktorer samspelar med varandra. En viktig och strategisk del i arbetet för hållbar utveckling görs av skolan och utbildningsväsendet i övrigt. Detta har också understrukits av FN:s utbildningsorganisation Unesco.

Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden har därför sedan 2009 avsatt en miljon kronor per år för gymnasieskolornas arbete med utbildning om hållbar utveckling. Syftet är att ge skolor möjlighet att utveckla former för att arbeta med lärandet om hållbar utveckling samt att skolorna som ett bevis på väl utfört arbete ska erhålla Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling.

Sex gymnasieskolor i Uppsala har nu fått utmärkelsen: Lundellska skolan (som var tidigt framme och fick utmärkelsen före 2009), Rosendalsgymnasiet, Ekebygymnasiet, Uvengymnasiet, Katedralskolan och GUC/GUC Media. På Bolandsgymnasiet, Celsiusskolan och Fyrisskolan finns dessutom satsningar som kan leda till att även de får utmärkelsen. Uppsala är i detta avseende bäst av alla Sveriges kommuner.

Gymnasieskolorna har beviljats bidrag till olika projekt som till exempel arbete med ekologisk mat och minskning av svinn, ökad källsortering och minskad elförbrukning. Man har infört en kurs i miljöpolitik, upprättat en digital pärm med material som inspiration för undervisning inom området och temadagar om hållbar utveckling. Skolans ekologiska fotavtryck har uppmärksammats och återkommande klimatrollspel införts.

Undervisning gällande lärandet om hållbar utveckling har utvecklats till ett helhetskoncept. Spridningen bland skolorna är stor, totalt har 23 gymnasieskolor tagit del av de insatser som gjorts för 2011 års medel.

Nämnden har dessutom givit lärare möjlighet att utöka sina kunskaper i didaktik inom utbildning för hållbar utveckling genom ett finansiellt stöd till deltagande i en universitetskurs. Över 50 lärare och skolledare från 9 olika skolor anmälde sitt intresse för kursen. 14 lärare och skolledare från 8 olika skolor går nu kursen. 2011 delades ett pris ut till lärare som arbetat med utbildning för hållbar utveckling.

Priset går i linje med FN:s beslut om ett särskilt årtionde (2005–2014) för utbildning för hållbar utveckling. Tanken är att världens nationer ska förändra utbildningen, från förskola till universitet, så att hållbar utveckling stöds.

Syftet med priset var att sporra lärare och skolpersonal till att utveckla och dela med sig av goda idéer inom lärande för hållbar utveckling. Framöver vill vi som en del i den sociala hållbarheten satsa på bland annat ett samarbetsprojekt för att motarbeta antisemitism och rasism.

Uppsala har en unik tradition av internationellt engagemang, från Nathan Söderblom och Dag Hammarskjöld till universitetets nuvarande satsning på Hugo Valentin-centrum för forskning om folkmord.

Vi i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden vill förvalta och vidareutveckla detta engagemang genom fortsatt satsning på utbildning för hållbar utveckling.

Mohamad Hassan

ordförande (FP) utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden

Torbjörn Aronson

1:e vice ordförande (KD) utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden

UNT 24/6 2012