Tanka med matrester

Mat som vi slänger kan ersätta fossila drivmedel. Men regeringen hindrar utvecklingen, skriver Robert Falck och Stellan Jacobsson.

Dina matrester, någon annans drivmedel.

Dina matrester, någon annans drivmedel.

Foto: SCANPIX

Uppsala2012-02-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Var fjärde matkasse som vi släpar hem från mataffären slängs i soporna. Därutöver kasseras oerhörda mängder mat av affärerna när bäst före-datumet passerat. Detta är inte bara ekonomiskt slöseri, utan också ett ekologiskt vansinne eftersom livsmedelsproduktion är mycket koldioxidkrävande.

Tänk om vi i stället skulle kunna använda matresterna till att tanka våra bilar? Redan i dag är detta möjligt. Biogas som produceras från matavfall har potential att ersätta delar av vårt behov av fossila drivmedel. Om allt svenskt matavfall återvanns skulle vi kunna producera energi motsvarande 100 miljoner liter bensin.

Sverige har alla förutsättningar för att ta en världsledande position på biogasområdet. För Uppsala län visar beräkningar att biogasproduktionen i länet har potential att öka åttafaldigt de närmsta tio åren. Men trots detta förväntas efterfrågan överstiga produktionen.

En omställning till biogas kräver en kraftfull och sammanhållen nationell politik som ger incitament för hela kedjan från producent till konsument så att investeringarna i biogas ökar. Tyvärr kan vi konstatera att den politiska viljan på nationell nivå saknas. Detta är anmärkningsvärt eftersom rege­ringen samtidigt har beslutat att den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen år 2030.

De fossila bränslena kommer inte helt att kunna ersättas med biogas, också elbilar kommer på sikt att bli viktiga särskilt i städerna, men lastbilar och bussar kommer under överskådlig tid inte att kunna köras på el eftersom att de är för tunga. Här är biogasen det enda alternativet med nollutsläpp och som dessutom är 100 procent förnybart. Sverige skulle kunna minska koldioxidutsläppen med 650 000 ton per år om alla bussar i kollektivtrafiken drivs med biogas. I regionen har UL satt det ambitiösa målet att 80 procent av regionbussarna ska drivas med biogas 2014.

Biogasen ger, precis som annan bioenergi, i princip inga nettoutsläpp av koldioxid alls, men den koldioxid som tidigare via fotosyntesen tagits upp i råvaran (till exempel kasserad mat som nu hamnar i soporna) frigörs naturligtvis när biogasen förbränns. Eftersom denna koldioxid kommer ut ur avgasröret trots att biogasen är klimatneutral ur ett livscykelsperspektiv, verkar regeringen anse att biogasen inte är miljövänlig. Regeringen har nämligen beslutat att supermiljöbilspremien bara skall omfatta elbilar. Följden av detta bakvända resonemang blir att efterfrågan på biogasbilar kan minska och därmed viljan att öka återvinningen av maten som slängs.

Än så länge kan inte biogasen konkurrera prismässigt med oljan som fordonsbränsle. Regeringen bör därför redan i vårpropositionen tillföra pengar så att alla bilar som drivs med klimatneutrala drivmedel omfattas av en miljöbilspremie.

Denna klimatpremie måste åtminstone täcka merkostnaden för gasanpassningen av bilen. Klimatpremien kommer att säkerställa efterfrågan på biogas och öka återvinningen av matavfall.

Ytterligare ett skäl till att inkludera biogasbilarna i miljöbilspremien är att det redan finns flera olika biogasbilar att välja mellan. Biogasbilar gör omedelbart skillnad i klimatarbetet men det lär dröja flera år innan välfungerande elbilar finns tillgängliga till rimlig kostnad.

Allt fler signaler tyder på att målet att begränsa jordens uppvärmning till max 2 grader inte kommer att nås. Nu är det bråttom och att då bara stödja teknik som kanske kommer att göra skillnad i framtiden är inte ansvarsfullt.

Bollen ligger nu hos regeringen. Genom samarbete mellan kommuner, konsumenter och producenter kan vi utveckla en marknad som leder till nya jobb samtidigt som landets utsläpp av koldioxid minskar. I Uppsala, där förutsättningar finns för att bedriva avancerad forskning vid SLU i samarbete med kommuner och företag, är möjligheterna stora att vidareutveckla biogasen så att Sverige även globalt kan ta en ledande position inom biogasproduktion.

Det är glädjande att se att vi är på rätt väg men nu behövs en nationell strategi som möjliggör ökade investeringar i biogas. I längden är det inte hållbart att mat som skulle kunna bli drivmedel och därmed föras tillbaka till kretsloppet slängs.

Robert Falck

vd SRV Återvinning

Stellan Jacobsson

vd Svensk Biogas

UNT 20/2 2012