Tack, C, för kovändning!

Johan Örjes och Stefan Hannas replik i UNT 14/10 var en lika glädjande som överraskande kovändning av C, skriver Niclas Malmberg (MP).

Niclas Malmberg, MP.

Niclas Malmberg, MP.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2012-10-23 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik. ”Kollektivtrafiknämnden står bakom branschens gemensamma mål att fördubbla kollektivtrafikens andel av resandet”, skriver Johan Örjes och Stefan Hanna i UNT 14/10. Det var en lika glädjande som överraskande kovändning från Centerpartiet. När kollektivtrafiknämnden för bara några veckor sedan klubbade trafikförsörjningsprogrammet drev ju Örjes tvärt om igenom att just målet att fördubbla kollektivtrafikens andel av resandet skulle utgå som aktivt mål, trots att det haft en central plats i remissversionen av programmet.

Örjes motivering då var att han inte ville fatta beslut om mål som han inte sedan var beredd att leva upp till med ekonomiska resurser. Om fördubblingsmålet nu trots allt är något alliansmajoriteten vill stå för väcker det frågan om det också innebär att man är beredd att göra de ekonomiska förstärkningar som kan vara nödvändiga?

Ja, landstinget gör redan nu en kraftfull nytsatsning med förstärkningar i tågtrafiken på Ostkustbanan och den efterlängtade starten på regional tågtrafik Uppsala–Sala, om än utan tågstopp i Vänge, Järlåsa och Vittinge. Men det är inte tillräckligt för att fördubbla kollektivtrafikens andel av resandet, så frågan vilka ytterligare ekonomiska förstärkningar till kollektivtrafiken Örjes är beredd att driva kvarstår.

Självklart vilar inte allt ansvar på landstinget. Nämnda uteblivna tågstopp kommer sig av att Dalabanan inte har tillräcklig kapacitet, och problembilden är densamma på Ostkustbanan söder om Uppsala, där vi trots regionaltågtrafiken inte har någon möjlighet att få stopp i Bergsbrunna och Alsike. Alliansregeringen tycks helt ha glömt Uppsala län när järnvägen till sist nu ändå ska prioriteras!

Att partikamraterna Örjes och Hanna skriver en gemensam debattartikel om kollektivtrafiken bådar dock gott. Innebär det att Uppsala kommun nu har väckt landstingets intresse för spårtaxifrågan? Beskedet tidigare har ju varit att landstinget gett kommunen kalla handen, trots att båda parterna styrs av alliansen. Nu har emellertid en gemensam arbetsgrupp för att utveckla kollektivtrafiken i Uppsala stad initierats, och Miljöpartites förhoppning är att det ska resultera i att frågan hur ett spårtrafiksystem i staden ska kunna införas når en lösning!

Niclas Malmberg
ledamot (MP) i kollektivtrafiknämnden
UNT 23/10 2012

Läs mer om