Rödgrönt förutsättning för spårvagn

Ett löfte vid ett rödgrönt regeringsskifte är att staten går in med investeringsresurser till städer som planerar för spårtrafik. Men förutsättningarna för att förverkliga spårtrafik i Uppsala är uppenbarligen en rödgrön regering såväl som rödgrön majoritet i kommunen. Det skriver miljöpartisterna Maria Gardfjell och Niclas Malmberg.

Uppsala2010-07-19 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Centerpartiet går till storms mot spårtrafik och anför att det är för dyrt och tidskrävande. Det är bra att Centerpartiet tydligt redovisar vad som blir konsekvensen av fortsatt alliansstyre, men trist att centerpartisterna har den felaktiga uppfattningen att det skulle krävas en omfattande omplanering av staden för att skapa förutsättningar för spårtrafik. Det mest effektiva sättet att få ner koldioxidutsläppen snabbt i Sverige är att styra om biltrafik i de större städerna till kollektivtrafik.

Den enda förutsättningen för att klara det är att bygga upp ett spårtrafiksystem som både har tillräcklig kapacitet för att klara den trafiken, och som är tillräckligt attraktivt för att ta de andelar som är nödvändiga. Busstrafik klarar inte det.

Centerpartiets motstånd mot hållbar spårtrafik ska ses i ljuset av att Centerpartiet samtidigt drivit igenom en översiktsplan med långsiktigt mål att minska andelen cyklister i Uppsala med nästan 20 procent, antagit ett klimatmål som innebär acceptans för ökade koldioxidutsläpp samt ställt sig bakom planerna på externhandel i Fullerö och lågprisflyg på Ärna. I alla delar av Centerns trafikpolitik är resultatet ökad biltrafik och ökade utsläpp.

Artikelförfattarna talar om att Centerpartiet medverkat till en utbyggnad av biogasproduktionen. På vilket sätt? Inga nya beslut om att utveckla kommunens biogasproduktion har tagits under mandatperioden, trots att Miljöpartiet i ett flertal motioner pekat på möjligheterna.

När Upplands lokaltrafik nu planerar för en övergång till biogas sker det därför i samverkan med andra aktörer. Däremot får vi väl vara glada att Centerpartiet och Alliansen inte rivit upp de investeringsbeslut som tagits före 2006, utan låtit den planeringen genomföras.

Självklart är det stor investering att uppföra ett spårtrafiksystem, och planeringshorisonten vid utförandet måste vara mycket långsiktig så att alla spår får bästa tänkbara dragning. Men att uppgiften inte är omöjlig visar den snabba utvecklingen av spårtrafik runt om i europeiska städer, där effekten också entydigt är bättre miljö och en mer attraktiv stad.

Ett löfte vid ett rödgrönt regeringsskifte är därför att staten går in med investeringsresurser till städer som planerar för spårtrafik. Men förutsättningarna för att förverkliga spårtrafik i Uppsala är uppenbarligen en rödgrön regering såväl som rödgrön majoritet i kommunen.

Maria Gardfjell¨
kommunalråd (MP)
Niclas Malmberg
riksdagskandidat (MP)
UNT 19/7 2010

Läs mer om