Hur klarar spårvagn backen i tunneln?

Jag instämmer till fullo med andra­ insändare, som påpekat det orimliga med spårvagnar i centrala Uppsala. En fråga har dock inte berörts av dessa, det är den största spårlutning som anses ­acceptabel.

Uppsala2014-09-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har läst utredningen om framtida kollektiv­trafiksystem i Uppsala från 2010 (140 sidor) och inte heller där sett någon uppgift om detta, frånsett det självklara att spårtrafik uppför Carolina­backen är utesluten. SL har i befintliga bestämmelser angett 3 procent som maximal lutning, i Göteborg har man satt 2 procent som gräns för den nya linjen under Göta älv. Problemet är bland annat halka på grund av löv.

I befintligt förslag anges att förbindelsen mellan östra­ och västra slingan sker via Vaksalagatan. En enkel mätning visar att lutningen vid järnvägsunderfarten är cirka 5,5 procent. Om 3 procent anses accep­tabelt krävs att Vaksala­gatan sänks med cirka 2,5 meter vid korsningen av Storgatan respektive Kungsgatan. Har man över huvudtaget beaktat detta problem och räknat på om det är möjligt och vad det i så fall skulle kosta?

Läs mer om