Dyrare resor med alliansen

Den första mars höjs priset i kollektivtrafiken i Uppsala län. Det handlar inte om en mindre höjning, utan om en tioprocentig höjning för alla biljetttyper, skriver Niclas Malmberg med flera.

Det blir åtminstone billigare för studenter att ta Upptåget till Stockholm.

Det blir åtminstone billigare för studenter att ta Upptåget till Stockholm.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2012-02-24 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Landstinget har inte mer än hunnit få det samlade ansvaret för kollektivtrafiken i länet, när den borgerliga majoriteten försöker klara den nyinrättade kollektivtrafiknämndens budget med tioprocentiga höjningar av snittpriset för alla biljettyper. Majoritetens förhoppning sägs vara att taxehöjningen ska ge ökade intäkter och därmed förutsättningar till att utveckla trafiken. Detta är ett steg på vägen för att uppnå den fördubbling av kollektivtrafiken som har utlovats.

Erfarenheten visar dock att kraftiga taxehöjningar tvärt om riskerar att leda till färre resenärer. Särskilt priskänslig är stadstrafiken. Leder biljettprishöjningen till ett sådant resenärtapp att ekonomin till och med blir sämre riskerar vi att framöver få se nedskärningar av trafikutbudet, en klassiskt negativ spiral.

För Miljöpartiet är kollektivtrafiken en prioriterad fråga, och vi vägrar därför ta de risker som alliansmajoriteten tar. I stället för taxehöjningar har vi föreslagit ökat anslag till kollektivtrafiknämnden.

Majoritetens kraftiga prishöjning är inte bara riskabel. Höjningen av biljettpriset kommer dessutom synnerligen ostrategiskt i tiden. Två månader efter det att kollektivtrafiken fått en ny organisation, det vill säga med landstinget som ytterst ansvarig för all kollektivtrafik i länet, grusar det förhoppningarna om att organisationsförändringen inte skulle märkas av resenärerna.

Förändringarna kommer efter ett för kollektivtrafiken besvärligt år, med en försämrad busstandard på många linjer till följd av den trafikupphandling som gick snett. Dessutom med många förseningar i tågtrafiken beroende på såväl en sträng vinter 2011 och en ny entreprenörs ovana att hantera semestervikariat. Landstingsmajoriteten samtidigt valt att inskränka flygbusstrafiken. Resenärerna ska alltså plötsligt betala ett högre pris för en produkt som sammantaget är sämre än tidigare.

Tågordningen för att öka intäkterna till kollektivtrafiken måste vara den motsatta. Först öka det skattefinansierade anslaget till kollektivtrafiknämnden, och därigenom skapa förutsättningar för att utveckla trafiken, och utifrån en ökad trafikering eventuellt se över hur taxorna kan justeras. Men alltid med ledstjärnan att det ska vara billigare att åka tåg och buss än vad det är att ta bilen!

Allt är dock inte nattsvart. I full enighet har kollektivtrafiknämnden exempelvis kunnat fatta beslut om att vidga studentrabatten till SL/UL-kort och om fortsatt kontinuerlig övergång till biogas som drivmedel för även länsbussarna. Över huvud taget ger den nya kollektivtrafiknämnden, med ett samlat ansvar för kollektivtrafiken i länet, förutsättningar att utveckla trafiken både i hela Uppsala län och i samverkan med grannlänen, på ett helt annat sätt än vad som var fallet med det tidigare uppsplittrade ansvaret på ett flertal aktörer.

Just för att förutsättningarna nu är så goda, och våra förhoppningar därför så stora, är det nedslående att den borgerliga majoritetens första åtgärder är inskränkningar av trafik och chockhöjningar av biljettpriset.

Utsläppen från biltrafiken är fortfarande Uppsalas svåraste nöt att knäcka för att minska koldioxidutsläppen. Och det i en tid när många lever i villfarelsen att utvecklingen går åt rätt håll, samtidigt som de totala koldioxidutsläppen i Sverige ökar dramatiskt, hela 6,7 procent mellan 2009 och 2010. Att skapa goda förutsättningar för fler att ställa bilen oftare måste därför vara huvudinriktning i all samhällsplanering. Kollektivtrafiken fyller naturligtvis en särskilt viktig uppgift här.

Den politiska enigheten om att fördubbla antalet resenärer med kollektivtrafiken borde ha varit en god grund för en gemensam offensiv satsning för att få bilpendlare att i större utsträckning åka tåg eller buss. Men i stället ska befintliga resenärer drabbas av högre biljettpriser!

Intentionerna må vara aldrig så goda. Men när logiken i besluten saknas dribblas möjligheterna att nå fördubblingsmålet bort!

Niclas Malmberg

ledamot (MP) kollektivtrafiknämnden

Linda Eskilsson

ersättare (MP) kollektivtrafiknämnden

Johan Edstav

landstingsråd (MP)

UNT 24/2 2012

Den första mars höjs priset i kollektivtrafiken i Uppsala län. Det handlar inte om en mindre höjning, utan om en tioprocentig höjning för alla biljetttyper, skriver Niclas Malmberg med flera.
Landstinget har inte mer än hunnit få det samlade ansvaret för kollektivtrafiken i länet, när den borgerliga majoriteten försöker klara den nyinrättade kollektivtrafiknämndens budget med tioprocentiga höjningar av snittpriset för alla biljettyper. Majoritetens förhoppning sägs vara att taxehöjningen ska ge ökade intäkter och därmed förutsättningar till att utveckla trafiken. Detta är ett steg på vägen för att uppnå den fördubbling av kollektivtrafiken som har utlovats.
Erfarenheten visar dock att kraftiga taxehöjningar tvärt om riskerar att leda till färre resenärer. Särskilt priskänslig är stadstrafiken. Leder biljettprishöjningen till ett sådant resenärtapp att ekonomin till och med blir sämre riskerar vi att framöver få se nedskärningar av trafikutbudet, en klassiskt negativ spiral.
För Miljöpartiet är kollektivtrafiken en prioriterad fråga, och vi vägrar därför ta de risker som alliansmajoriteten tar. I stället för taxehöjningar har vi föreslagit ökat anslag till kollektivtrafiknämnden.
Majoritetens kraftiga prishöjning är inte bara riskabel. Höjningen av biljettpriset kommer dessutom synnerligen ostrategiskt i tiden. Två månader efter det att kollektivtrafiken fått en ny organisation, det vill säga med landstinget som ytterst ansvarig för all kollektivtrafik i länet, grusar det förhoppningarna om att organisationsförändringen inte skulle märkas av resenärerna.
Förändringarna kommer efter ett för kollektivtrafiken besvärligt år, med en försämrad busstandard på många linjer till följd av den trafikupphandling som gick snett. Dessutom med många förseningar i tågtrafiken beroende på såväl en sträng vinter 2011 och en ny entreprenörs ovana att hantera semestervikariat. Landstingsmajoriteten samtidigt valt att inskränka flygbusstrafiken. Resenärerna ska alltså plötsligt betala ett högre pris för en produkt som sammantaget är sämre än tidigare.
Tågordningen för att öka intäkterna till kollektivtrafiken måste vara den motsatta. Först öka det skattefinansierade anslaget till kollektivtrafiknämnden, och därigenom skapa förutsättningar för att utveckla trafiken, och utifrån en ökad trafikering eventuellt se över hur taxorna kan justeras. Men alltid med ledstjärnan att det ska vara billigare att åka tåg och buss än vad det är att ta bilen!
Allt är dock inte nattsvart. I full enighet har kollektivtrafiknämnden exempelvis kunnat fatta beslut om att vidga studentrabatten till SL/UL-kort och om fortsatt kontinuerlig övergång till biogas som drivmedel för även länsbussarna. Över huvud taget ger den nya kollektivtrafiknämnden, med ett samlat ansvar för kollektivtrafiken i länet, förutsättningar att utveckla trafiken både i hela Uppsala län och i samverkan med grannlänen, på ett helt annat sätt än vad som var fallet med det tidigare uppsplittrade ansvaret på ett flertal aktörer.
Just för att förutsättningarna nu är så goda, och våra förhoppningar därför så stora, är det nedslående att den borgerliga majoritetens första åtgärder är inskränkningar av trafik och chockhöjningar av biljettpriset.
Utsläppen från biltrafiken är fortfarande Uppsalas svåraste nöt att knäcka för att minska koldioxidutsläppen. Och det i en tid när många lever i villfarelsen att utvecklingen går åt rätt håll, samtidigt som de totala koldioxidutsläppen i Sverige ökar dramatiskt, hela 6,7 procent mellan 2009 och 2010. Att skapa goda förutsättningar för fler att ställa bilen oftare måste därför vara huvudinriktning i all samhällsplanering. Kollektivtrafiken fyller naturligtvis en särskilt viktig uppgift här.
Den politiska enigheten om att fördubbla antalet resenärer med kollektivtrafiken borde ha varit en god grund för en gemensam offensiv satsning för att få bilpendlare att i större utsträckning åka tåg eller buss. Men i stället ska befintliga resenärer drabbas av högre biljettpriser!
Intentionerna må vara aldrig så goda. Men när logiken i besluten saknas dribblas möjligheterna att nå fördubblingsmålet bort!
Niclas Malmberg
ledamot (MP) kollektivtrafiknämnden
Linda Eskilsson
ersättare (MP) kollektivtrafiknämnden
Johan Edstav
landstingsråd (MP)
UNT 24/2 2012
Läs mer om