Den använder han för att beställa mat från den lokala restaurangen på bottenvåningen. Ibland deltar han i tävlingar där man kan vinna något. Just nu är det en tävling om hållbara tips.

Viktor Backlund kan också se hur mycket el som han och sambon förbrukar och han slås av hur enkelt det blivit.

– Det blir svart på vitt på vad man verkligen gör av med. Det är läskigt, till exempel om man tagit en lång dusch. Och så kan man jämföra sin förbrukning med de andra i huset, vilket är lite kul, säger han samtidigt som han visar upp ett stapeldiagram i mobilen. På den syns det att han ligger på plats 21 av 121 i elförbrukning denna dag.

Artikelbild

| Beställa hämtmat. En bra tjänst i mobilappen är möjligheten att beställa mat från den lokala kvarterskrogen, tycker Viktor Backlund.

Appen heter "Mitt tempel" och är gjord för att underlätta vardagslivet i bostadsrättsföreningen. Den ska uppmuntra till kommunikation mellan grannarna och fungerar ungefär som Facebook, med nyhetsuppdateringar, inlägg och kommentarer.

Föreningen Smaragden rymmer 114 lägenheter som består av ettor och ettor med loft och fastigheten byggdes för att passa unga människor som precis flyttat hemifrån. Hittills har hälften av de boende börjat använda appen och drygt en tredjedel är aktiva med kommentarer och egna inlägg.

Den är laddad med olika tjänster som skräddarsytts för de boende, berättar Erik Anderbjörk från Rosendals fastigheter.

– Vi tänker addera funktioner allt eftersom och det kommer att vara de boende som styr vad som behövs, säger han.

Förutom de funktioner som Viktor Backlund använder, finns en marknadsplats för köp-, byt-, och säljtjänster, bokningssystem för paddlecourtbanan och en anslagstavla.

– Man kan efterlysa om någon har en borr att låna ut, säga till om man ska ha fest, och mycket annat. Här är det någon som är ute efter en till lägenhet och en annan som klagar över att någon felparkerat, säger Eric Anderbjörk och visar inläggen i sin mobil.

Än så länge är appen på prov men inom kort hoppas fastighetsbolaget att fler lägenheter i området ansluter sig.

Och då öppnas fler möjligheter. Exempelvis byggs en sensor in i postfacken, som kopplas ihop med appen. När det är dags att vittja brevlådan, plingar det till i mobilen. Och framöver ska det gå att öppna och låsa dörren via appen.

– Det blir också aktuellt med att skicka elektroniska nycklar. Säg att hantverkaren ska komma, då ställer man in låset i appen, säger Eric Anderbjörk.