Det är fullkomligt vansinne och helt oacceptabelt att ett DDR-motiv ska få stå kvar på första parkett i Uppsalas finrum, vid Drottninggatan. När inriktningen på utsmyckningen presenterades för tre år sedan var det omöjligt för oss att föreställa oss att det kunde leda till något med kopplingar till en diktatur. Vi är upprörda och anser att processen runt ställningstaganden om konst i offentliga rum kraftigt måste förbättras.
Tillsammans med övriga Centerpartiet i Uppsala kämpar vi för att vår stad ska vara en förebild i Sverige, Europa och i världen. En mångfacetterad stad som tar plats och visar vägen för företagsamhet och ett medmänskligt samhälle som står upp för individens rättigheter. Med så höga ambitioner för den kommun vi representerar, vänds det i magen när vi möts av det motiv som nu syns som en del av den konstnärliga gestaltning som börjat uppföras vid Uppsalas blivande paradgata. En plats som regelbundet upplevs av Uppsalabor och långväga besökare.
Det konstnärliga gestaltningsförslaget ”Souvenirer” presenterades för kulturnämnden i juni 2012 och var tänkt att betona Uppsalas karaktär av en öppen och mångkulturell stad med replikor på konstverk från platser runt om i världen, utplacerade utmed paradgatan. Centerpartiet ställde sig då positivt till förslaget då konceptet överensstämde med vår vision om Uppsala som en nyfiken kunskapsstad i världen. Att det då skulle ingå kommunistpropaganda i förslaget fanns inte på kartan.
Det vi nu skådar i Carolinabacken är långt ifrån den inriktning som vi för tre år sedan lät gå igenom. DDR-väggmålning på markvärmecentralen representerar en svunnen, människoförtryckande tid, mitt bland Uppsalas stoltheter; Domkyrkan, Carolina Rediviva och slottet. Ett sådant motiv har inte en plats i det Uppsala vi och Centerpartiet representerar. Det står inte för mångkultur, inte heller för öppenhet, vilket gör att konstnären och övriga inblandade efter inriktningsbeslutet går emot det vägledande föreslagna konceptet.
I konceptförslaget står det att ”en muralmålning från en annan stad i världen reproduceras på markvärmecentralen” och att ”utformningen och valet av motiv skulle ske i samråd med kulturkontoret”.
Valet av motiv har därefter skett utan bred inkludering av folkrepresentanter och medvetet fört de som röstade för förslaget bakom ljuset. Vi litar inte längre på att processen för beställningar av konst i vårt offentliga rum kan genomföras med gott omdöme. Varför inte införa en liknande process som vid arkitekttävlingar där olika konstnärer får presentera en skiss med en berättelse, och där politiska företrädare och sakkunniga gemensamt väljer vinnare?
Att i vårt Uppsala placera ett monument som representerar en kommunistisk diktatur, som förtryckt miljoner människor i flera decennier är inte en ansvarsfull förvaltning av stadens offentliga rum. Hade detta motiv presenterats för nämnden vill vi i Centerpartiet vara tydliga med att vi självklart hade yrkat avslag. Det måste ställas mycket hårdare krav på att tydligare gestaltningsförslag ska presenteras i nämndbeslut och inte får ändras under den fortsatta processens gång. Att smyga fram ett politiskt motiv på det här sättet är inte ett acceptabelt användande av våra gemensamma skattepengar, även om den nuvarande majoriteten säkert är nöjd.
Försvaret från kulturförvaltningen om att konst ska väcka ”lite” debatt håller inte i detta fall. Det motiv som kopierats från Berlin skapades ursprungligen under tvång av den regim som kontrollerade konstnären Max Lignert. Att då kopiera motivet är att aktivt visa stöd för en kommunistisk politik på offentlig plats.
Ersätt omedelbart detta fruktansvärda motiv med något som kan ingå i det från början föreslagna konceptet, utan att representera en tyrannisk diktatur som kuvade, förföljde och kontrollerade människor bakom stängda gränser. Debatten om gränser som konstverket representerar är högst aktuell i dag, om än i en annan form, och har inte en plats i det öppna samhälle vi står för i Uppsala. Låt oss annars hoppas att de växter som även föreslogs få klättra på väggen, snabbt täcker detta gräsliga motiv. Om inte även denna inriktning frångåtts vill säga.
Stefan Hanna (C), kommunalråd
Olle Romlin (C), ledamot i kulturnämnden.