Moderaterna vill ha en levande stadskärna men trafikkaoset som S+V+MP har skapat motverkar det. Vi har hela tiden varnat för konsekvenserna av de nya parkeringsavgifter som den rödgröna majoriteten har beslutat. När nu avgifterna implementeras i Luthagen besannas också flera av de farhågor som vi gett uttryck för i debatten. Förslaget är dåligt förberett, utformat och genomfört.
Därför föreslår Moderaterna att implementeringen av de nya parkeringsreglerna avbryts.När Uppsala växer behöver delar av det offentliga rummet förändras. Fler ska samsas på en yta som begränsas genom att vi bygger för fler och vi behöver ställa om sättet som vi reser på för att klara högt ställda krav på miljö och luftkvalitet. Om dessa utmaningar råder det bred politisk enighet.
Det har tidigare även funnits en bred uppslutning kring grunderna i den politiska inriktning som lades fram när alliansen styrde, med nya parkeringar i citynära parkeringsanläggningar som skapar nya förutsättningar för hur det allmänna utrymmet utnyttjas. Men. Några nya parkeringsplatser i citynära parkeringsanläggningar har det dock inte blivit. I stället gör de rödgröna partierna vad de kan för att försvåra bilägandet och bilanvändandet för vanliga människor.
Förslaget till nya parkeringsavgifter byggde redan från början på ett dåligt underlag. När de nya reglerna skickades på remiss saknades såväl ordentlig nulägesbild som konsekvensanalys. De rödgröna tog inte till sig av remissinstansernas oro och kritik utan forcerade ett beslut.
Vi påpekade i såväl Gatu- och samhällsmiljönämnden som i kommunfullmäktige att reglerna inte hängde ihop och att de skulle få stora konsekvenser för enskilda människor. Det kaos som nu präglar parkeringspolitiken hade kunnat undvikas.
De nya avgifterna innebär en radikal prishöjning.Då många gator förändras från avgiftsfritt till ny avgift blir det en höjning i exempelvis Luthagen med över 3 000 kronor i månaden. Även om man anser att en avgift behövs för att reglera trafiken är det inte vare sig ansvarsfullt eller respektfullt att göra en så stor förändring så snabbt.
Avgiftsregleringen är till sin utformning oflexibel, med stora zoner som inte tar hänsyn till förutsättningarna på den enskilda platsen. Det innebär att gator beläggs med en viss avgift trots att en lägre avgift mycket väl hade kunnat räcka.
Boende vars hus byggdes i en tid då man inte anlade parkeringsplatser inom den egna fastigheten, och som hittills kunnat parkera på gatan, hänvisas nu till boendeparkering.Samtidigt görs det orimliga gränsdragningar för vem som får boendeparkering och inte. Vi påpekade tidigt att det även skulle komma att uppstå brist på boendeparkering, då den uttalade strategin varit att börja med ett mindre antal för att sedan se om ytterligare behöver tillföras. Att de rödgröna partierna medvetet skapat en brist på boendeparkeringsplatser förbluffar. Vi behöver fler boendeparkeringar omgående.En formulering i det förslag som skickades på remiss, som vi varnade för i debatten, visade sig innehålla precis den ambition som vi trodde. I samband med att de nya parkeringsreglerna implementeras har majoriteten nämligen beslutat att flera av de parkeringar som i dag är avgiftsfria ska försvinna.
Trots att alternativ i många fall saknas är de rödgröna fast beslutna att parkeringarna ska bort. I vår budgetmotion för 2018 föreslår vi att implementeringen av de nya parkeringsavgifterna avbryts och att Gatu- och samhällsmiljönämnden får i uppdrag att skyndsamt bereda förslag till reviderade avgifter som bättre bejakar handelns, de boendes och landsbygdens behov. Samtidigt bör de mest akuta problemen åtgärdas omedelbart.
Medan vissa gärna cyklar kan den som har svårare att röra sig eller bor utanför staden vara tvungen att ta bilen för att få vardagen att gå ihop. Lämning av barn, jobb, fritidsaktiviteter och att hinna förbi en mataffär innebär ett pussel som för många inte går att förena med enbart bussresor. Vårt budskap är tydligt – kommunen ska vara till för alla och då måste politiken vara smart, realistisk och grundad i människors faktiska förhållanden.
Therez Olsson
Kommunalråd (M)
Hannes Beckman
Gruppledare (M) i Gatu- och samhällsmiljönämnden