Svenskarna flyger allt mer och framförallt ökar utrikesresorna. Det är självklart positivt att människor reser och att världen kommer allt närmare. Men ingen kan blunda för att flygets utsläpp måste minska och att flyget i större utsträckning måste bära sina klimatkostnader.

Under det senaste året har klimathotet blivit akut. Medeltemperaturen på Arktis har legat 20 grader över genomsnittet. Det akuta läget kräver smarta lösningar och ny teknik.

För att flygets utsläpp ska minska måste användningen av fossilt bränsle sjunka rejält. Politiken måste skapa förutsättningar så att marknadskrafter och ny teknik kan driva på utvecklingen av nya klimatsmarta lösningar. Förorenaren ska betala och då behövs träffsäkra och långsiktiga styrmedel som ökar incitamenten för klimatsmarta alternativ.

Artikelbild

| Mats Persson (L)

Regeringen har i dagarna föreslagit en svensk flygskatt som är allt annat än smart.

Förslaget har mötts av massiv kritik. Oberoende experter och statliga myndigheter menar att klimatnyttan uteblir. Att beskatta flyget hårdare i Sverige leder bara till omfördelning av utsläppen inom EU eftersom fler flygbolag hellre landar i våra grannländer än här. Det blir tydligt när man ser hur flygtrafik från Sturup i stället kommer att hamna på Kastrup.

Att enligt regeringens förslag beskatta alla flygningar lika, oavsett bränsle, straffar även de klimatsmartare flygningarna. Nu krävs insatser som stärker det klimatvänligare flyget.

Mer biodrivmedel i flygtanken kan sänka ett flygs koldioxidutsläpp men 70 procent. Bolag som KLM och United Airlines flyger allt mer på biodrivmedel och Norge kräver en ökande andel biodrivmedel för flyg. Vi vill gå i samma riktning. Flyget bör därför omfattas av ett reduktionspliktsystem. Det innebär krav på de som levererar drivmedel till flyg att se till att bränslet innehåller en viss andel biodrivmedel och viss klimatprestanda per år.

Lägre landningsavgifter på svenska flygplatser för flyg med klimatsmarta drivmedel är också något vi vill pröva.

Sverige har sedan snart tjugo år differentierat landningsavgifterna utifrån kväveoxid och buller, och den modellen bör kunna användas för att öka andelen biodrivmedel i flygtanken.

Internationella lösningar krävs eftersom flyget till så stor del är internationellt. Vi vill se en europeisk flygskatt och ett effektivare system för handel med utsläppsrätter på EU-nivå.

Klimatdeklaration i reklam och vid bokning av flygresor bör också införas för att öka konsumenternas information och kunskap om flygets klimatpåverkan.

Vi tror på grön skatteväxling. Vi sänker skatterna på jobb och företagande samtidigt som olika miljöstyrande skatter höjs. Det är klimatsmart och det är bra för svenska jobb och svensk konkurrenskraft.

Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för LiberalernaMaria Weimer, energipolitisk talesperson för Liberalerna