Slutförvaret av använt kärnbränsle är en viktig fråga för Sverige och måste hanteras långsiktigt och ansvarsfullt. Mervärdesavtalet mellan Östhammars kommun, Oskarshamns kommun, Svensk kärnbränslehantering (SKB), EON och Vattenfall, ger oss bättre förutsättningar för att lyckas med detta.
Hantering och slutförvar av använt kärnbränsle från svenska kärnkraftverk är en utmaning vi i Sverige måste lösa och lösa på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt.
Östhammars kommun har tillsammans med Oskarshamns kommun, SKB och kärnkraftbolagen tagit på sig denna uppgift. Det är en uppgift vi tar på största allvar och som vi inser kommer att ställa oss inför stora utmaningar.
För att kunna möta dessa utmaningar både i dag och under lång tid framöver vill vi skapa så goda förutsättningar som möjligt för det fortsatta arbetet. När Östhammars kommun år 2007, tillsammans med Oskarshamns kommun, tog initiativet till mervärdesavtalet var det för att vi såg att vi kunde skapa dessa förutsättningar tillsammans med SKB och kärnkraftbolagen.
Mervärdesavtalet finns till för att skapa värden i Östhammars och Oskarshamn kommuner som är till nytta både för oss och för SKB.
Värden som skapar en långsiktig positiv utveckling inom flera områden, till exempel näringsliv, utbildning och kompetensförsörjning, arbetsmarknad och infrastruktur.
Sedan avtalet slöts 2009 har vi i Östhammars kommun genomfört flera mervärdesinsatser med mycket positiva resultat. Bland dessa hittar vi satsningar på kompetensutveckling i skolan, bredbandsutbyggnad, nya arbetstillfällen i kommunen och stöd till ideella föreningar och lokalt näringsliv.
Vi kan i vår kommun redan se effekter av dessa insatser. I våra skolor går meritvärdena upp, det byggs mer i kommunen än på trettio år och det pekar tydligt uppåt för det lokala näringslivet. Östhammars kommun har väldigt låg arbetslöshet, vi är en Sveriges tryggaste kommuner och befolkningstalet ökar stadigt.
Under den senaste tiden har mervärdesavtalet varit föremål för granskning i media. En viktig frågeställning i granskningen har varit om avtalet otillbörligt kan påverka kommunens granskningsuppdrag och den lokala opinionen. Vi är övertygade om att så inte är fallet.
Genomförandet av granskningen och mervärdesavtalet sker i två åtskilda delar av vår organisation. Och vår granskning sker på ett systematiskt sätt där den långsiktiga säkerheten alltid är i fokus. Den som studerar de yttranden som Östhammars kommun givit under de senaste tjugo åren, kan följa en kunnig och kritisk kommun som på medborgarnas uppdrag ställt tydliga krav på både myndigheter och SKB.
Det är också viktigt att påminna sig om att Östhammars kommuns beslut är ett av fem beslut som krävs för att SKB ska få tillstånd att bygga ett djupförvar för använt kärnbränsle. Strålsäkerhetsmyndigheten, Mark- och miljödomstolen, Oskarshamns- och Östhammars kommuner, samt till sist Regeringen måste samtliga fatta positiva beslut. Även efter ett beslut om byggstart, har kommunen krävt att få vara med och besluta om vilka villkor som ska uppfyllas innan driften påbörjas.
Den årliga ersättning på 1,5 miljoner kronor som kommunerna enligt avtalet erhåller är en ersättning för att ”kunna upprätthålla en organisation som kan medverka i mervärdesprocessen och bidra i arbetet med att realisera mervärdesinsatserna”. Östhammars kommun tar själv beslut om hur medlen används.
Vi är övertygade om att mervärdesavtalet kommer att fortsätta att bidra till en positiv utveckling för Östhammars kommun. Den största delen av de värden vi ska skapa tillsammans ligger fortfarande i framtiden.
Mervärdesavtalet rustar Östhammars kommun inför de utmaningar vi ställs inför i dag och imorgon. Det ger oss bättre förutsättningar för att vara en del av lösningen i en fråga som är viktig för hela Sverige. Mervärdesavtalet är bra för Östhammars kommun och bra för Sverige.
Margareta Widén-Berggren (S)Jacob Spangenberg (C), kommunalrådLennart Owenius (M), oppositionsråd