Uppsala Ă€r en attraktiv plats. Till Ă„r 2050 förvĂ€ntas antalet invĂ„nare i Uppsala ha ökat till 340â000 personer. Uppsala kommer med stor sannolikhet att fortsĂ€tta vĂ€xa Ă€ven efter Ă„r 2050. Men om vi pĂ„ riktigt ska se till att bygga en kommun som fungerar för nuvarande och framtida Uppsalabor behöver vi komma i gĂ„ng med utvecklingen redan nu. För att skapa en hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling och tillvĂ€xt behövs utökad kollektivtrafik för staden, för landsbygden och för hela regionen.
Uppsala kommun och Region Uppsala har tecknat ett avtal med staten som handlar om ett investeringspaket i miljardklassen för transportinfrastruktur och bostÀder.
Uppsalapaketet, som det kallas, Àr en historisk investeringsplan som kommer skapa jobb, bostÀder och tillvÀxt i vÄr region i mÄnga Är framöver. I Uppsala har vi tydligt visat resten av Sverige att det gÄr att bygga mycket bostÀder. Nu minskar bostadsbristen men trots det ser vi att det fortfarande Àr mÄnga som har svÄrt att hitta bostad. Bostadsbrist ska inte hÀmma varken Uppsala eller mÀnniskors utveckling.
Uppsalapaketet innebĂ€r att vi ska bygga 33â000 nya bostĂ€der, varav minst 10â000 hyresrĂ€tter, i södra Uppsala.
I paketet ingÄr ocksÄ fyra jÀrnvÀgsspÄr pÄ strÀckan mellan Uppsala och Stockholm, en ny pendelstation i Bergsbrunna och tvÄ helt nya spÄrvÀgsspÄr i Uppsala. Satsningen och utbyggnaden av Uppsala kommer att pÄgÄ under flera Är och innefatta Àven andra omrÄden i kommunen.
Alexander Ă kerman (UNT Debatt 26/3) kritiserar exploateringsgraden och hastigheten i genomförandet av de 33â000 bostĂ€der som omfattas i Uppsalapaketet. Jag vill dĂ€rför klargöra frĂ„gan om exploateringsgrad och redovisa nĂ„gra av motiven för att ha hög koncentration av bebyggelse och snabb genomförandetakt i utbyggnaden av Uppsalas nya stadsomrĂ„den.
NÀr det gÀller exploateringsgraden verkar det ha uppstÄtt ett missförstÄnd.
Den tÀthet som kommunen och staten kommit överens om Àr lÄngt ifrÄn sÄ tÀt som à kerman i sin text beskriver den.
Detta beror pĂ„ att de sĂ„ kallade ânyckeltalâ gĂ€llande den tĂ€thet vi angett utgĂ„r frĂ„n en storkvartersnivĂ„ dĂ€r ytor för övergripande grönstruktur och infrastruktur inte Ă€r medrĂ€knad. Det vi rĂ€knar in i dessa storkvarter Ă€r funktioner - förutom sjĂ€lva bebyggelsen â sĂ„som gator, torg och kvartersparker. DĂ€remot rĂ€knas inte övergripande grönstruktur in, som till exempel bevarade skogsomrĂ„den, större parker och grönytor.
AnvÀnder man sig av detta tÀthetsmÄtt pÄ stadsdelsnivÄ, som à kerman gjort, blir det vÀldigt missvisande och visar pÄ en tÀthet som Àr lÄngt mycket högre Àn den som faktiskt planeras. Ser vi till de stora markomrÄden som avtalet omfattar gÀllande ny bebyggelse och övergripande grönstruktur Àr den totala arealen snarare det dubbla Sunnerstas storlek. En ungefÀrlig avgrÀnsning för dessa omrÄden framgÄr tydligt av avtalet.
Att hĂ€vda att 33â000 bostĂ€der ska inrymmas inom ett omrĂ„de motsvarande Sunnersta Ă€r dĂ€rför felaktigt.
Den högsta tÀtheten i avtalet Àr planerad till stationslÀget i Bergsbrunna och viktiga hÄllplatslÀgen lÀngs spÄrvÀgen. HÀr planeras en tÀthet som motsvarar den som gÀller pÄ storkvartersnivÄ i Uppsalas innerstad. Det Àr en rimlig tÀthet för dessa goda lÀgen nÀra bÄde service och kollektivtrafik.
Ăversiktsplanen ger generella motiv för stadsutveckling kring strĂ„k och noder. Motiven för en sĂ€rskilt hög koncentration av bebyggelse och aktiviteter i flera av de berörda omrĂ„dena Ă€r den höga regionala och lokala tillgĂ€ngligheten som kommer att finnas vid tĂ„gstationen och spĂ„rvagnshĂ„llplatserna. Den bör komma mĂ„nga mĂ€nniskor till del. Investeringskostnaderna för dessa system Ă€r i flermiljardersklassen. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att de kan nyttjas av mĂ„nga mĂ€nniskor relativt snart efter invigningen. DĂ€rav utbyggnadstakten.
Samtidigt Àr det omfattande markomrÄden som berörs, vilket innebÀr att byggandet i skilda delomrÄden ÀndÄ kan ske i ett ganska lugnt tempo.
HÀr kommer finnas plats för olika bebyggelsetyper med alltifrÄn smÄhus och radhus till större flerbostadshus och kontor.
Vi kommer att lĂ€gga fokus pĂ„ utbyggnaden av de södra delarna av Uppsala de nĂ€rmaste decennierna. Det innebĂ€r dock inte att det blir stopp i utbyggnaden av exempelvis prioriterade tĂ€torter (som kan erbjuda smĂ„husboende i goda kollektivtrafiklĂ€gen) eller omrĂ„den i staden dĂ€r utbyggnadsplaneringen i dag hunnit ganska lĂ„ngt. Ăven arbetet med att utveckla vĂ„r stadsdels- och tĂ€tortscentrum och komplettera dem med fler bostĂ€der och mer service kommer att fortsĂ€tta.
Den avtalade stadsutvecklingen i södra Uppsala ligger i linje med översiktsplan 2016. Nu ska vi fortsÀtta arbetet med en fördjupad översiktsplan (i omrÄdet kring Bergsbrunna) och en plan för att genomföra det. Det arbetet har bara börjat. Jag ser fram emot dialogen om hur Uppsalas utbyggnad med fler bostÀder, service, handel, jobb och kollektivtrafik nu pÄ bÀsta sÀtt ska genomföras.